اقتصادیخبر اول

عراق درگیر بحران انرژی

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق می گوید: «ایران مقادیر محدود سوخت به عراق می رساند. با این حال، ایران نیاز به افزایش تقاضا برای برق را درک کرده و مشتاق افزایش صادرات و تامین ایستگاه های تولید عراق بوده است.»

نویسنده: عدنان ابو زید

میدل ایست نیوز: منابع پارلمان عراق گفته اند که درگیری های سیاسی 21 ژوئیه مانع از «سرمایه گذاری گاز طبیعی در میدان منصوریه در استان دیاله (در شمال بغداد)» شده اند. این در حالی است که منابع این میدان برای تامین کل نیاز عراق به گاز کافی است. ایران از دوم ژوئیه تامین سوخت عراق را متوقف کرد و در ششم ژوئیه وزارت برق عراق خبر داد که ایران تمایل خود را برای از سرگیری ارسال نفت به عراق ابراز کرده است.

اگرچه کارشناسان انرژی عراق اینطور استدلال می كنند كه ایران از طریق تامین سوخت گاز نفوذ قابل توجهی بر بخش انرژی در عراق دارد، اما تاریخ نشان می دهد كه اخلال در تامین اتفاق جدیدی نیست. در سال 2018 هم اختلال در تامین انرژی، شبکه برق عراق را از 2500 مگاوات محروم کرد چون این کشور برای بهره برداری از نیروگاه های خود به شدت به دریافت سوخت از ایران متکی است. برخی از صاحب نظران معتقدند ایران برای اعمال فشار به ایالات متحده به ویژه بر سر تحریم ها، به عمد صادرات گاز به عراق را کاهش می دهد؛ اما برخی دیگر معتقدند كه اختلال در تامین منابع می تواند نتیجه مشكلات فنی باشد و لزوما با هدف خاصی رخ نمی دهد. در حقیقت، ایران خود در چند ماه گذشته با مشکلات قطعی برق مواجه بوده و این مساله خشم شهروندان را برانگیخته است.

حمزه الجواهری، مهندس و کارشناس نفت در وزارت نفت عراق، به المانیتور گفت که دلیل اصلی این اختلال ها در تامین نفت، مسائل فنی است. او تاکید کرد: «ایران دیگر منبع قابل اعتمادی برای تامین سوخت عراق قلمداد نمی شود، به ویژه که در حال حاضر حتی قادر به تامین نیازهای محلی خود هم نیست.» جواهری افزود: «یکی دیگر از دلایلی که ایران قادر به تامین نیازهای عراق در زمینه سوخت طبق توافقنامه بین دو کشور نیست، این واقعیت است که تحت تحریم های ایالات متحده قرار دارد. بنابراین، عراق نمی تواند هزینه سوخت خود را به دلار آمریکا پرداخت کند که این یک مشکل اساسی است و تقریبا غیر قابل حل مانده.» جواهری در ادامه گفت که به عقیده او، عراق می تواند با «مدیریت خوب تولید و توزیع برق در سراسر کشور» از اتکای بیش از اندازه به سوخت ایران بکاهد.

در همین حال مظهر محمد صالح، مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق مصطفی کاظمی، به المانیتور گفت که این کشور تاکنون قادر به تامین سوخت کافی برای نیازهای محلی خود نبوده است. او افزود: «قیمت سوخت به دلیل بهبود قیمت جهانی نفت، در حال افزایش است. واردات سوخت گران تر تمام می شود و لازم به ذکر است که ایستگاه های ملی تنها نیازمند سوخت نیستند، بلکه به نفت خام هم نیاز دارند و این در حالی است که قیمت نفت خام به حدود 75 دلار در هر بشکه رسیده است.» صالح معتقد است که «استفاده از سوخت در روند تولید برق در عراق» همچنان ارزان ترین گزینه و یک مزیت اقتصادی برای این کشور به شمار می رود. اعداد و ارقام نشان می دهند که عراق برای رسیدن به خودکفایی در تولید برق تقریبا به 6هزار میلیون فوت مکعب استاندارد نیاز دارد که بیشتر آن از ایران وارد می شود.

در همین حال، زهرا البجاری، عضو کمیته نفت و انرژی مجلس عراق، گفت: «جدای از هدف قرار گرفتن برج های انرژی عراق، اعتماد بیش از اندازه به سوخت وارداتی از ایران دلیل سقوط بخش انرژی بوده است.» او وزارتخانه های نیرو و نفت را به دلیل «عدم هماهنگی در سازماندهی تامین سوخت ایستگاه های کشور»، متهم کرد.

اما احمد موسی، سخنگوی وزارت برق، به المانیتور گفت: «ایران مقادیر محدود سوخت به عراق می رساند. با این حال، ایران نیاز به افزایش تقاضا برای برق را درک کرده و مشتاق افزایش صادرات و تامین ایستگاه های تولید عراق بوده است.»

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت، به المانیتور گفت: «ایران روزانه حدود 750 میلیون فوت مکعب سوخت استاندارد برای تامین نیاز نیروگاه های بصره و بغداد به عراق صادر می کند.» او افزود: «وزارت برق در یک بازه زمانی ایستگاه های بهره برداری از سوخت به عراق وارد كرد، اما از آنجایی كه این کشور از مقادیر كافی سوخت برای تامین نیاز خود برخوردار نیست، همواره مجبور به واردات بوده است.» جهاد در ادامه تاکید کرد: «ظرفیت تولید محلی وزارت نفت 1500 میلیون فوت مکعب استاندارد است که به تنهایی برای تامین نیاز نیروگاه ها کافی نیست و همچنان به چند میلیون لیتر از انواع دیگر سوخت ها نیاز است.»

جهاد به مشکل تجهیزات اشاره کرد و افزود: «تهیه تجهیزات نیز تحت تاثیر بدهی های پرداخت نشده عراق بوده كه تا کنون به دلیل محدودیت های اعمال شده از سوی ایالات متحده علیه ایران، امکان تسویه آنها وجود نداشته است.» او در ادامه گفت: «در حال حاضر هیچ جایگزینی برای سوخت وارداتی از ایران وجود ندارد. در صورت کاهش در منابع سوخت ایران، وزارت نفت گزینه های سوختی دیگر از جمله نفت سفید و سایر مشتقات سوخت را برای همه جایگاه ها در نظر خواهد گرفت چرا که تامین سوخت یکی از موارد متعدد مشکلاتی است که باعث کمبود برق در عراق می شود.»

احسان الشمری، مدیر مرکز اندیشه های سیاسی مستقر در بغداد، به المانیتور گفت: «سال هاست که عراق قادر به ساخت نیروگاه نیست و در تولید و سرمایه گذاری در سوخت هم موفق نبوده است. عراق همچنین نمی خواسته در زمینه واردات سوخت، با دیگر کشورهای همسایه غیر از ایران درگیر شود و عامل تاثیرگذار در همه این اتفاقات، محاسبات سیاسی بوده است.» او افزود: «ایران از چشم انداز منافع اقتصادی به عراق نگاه می کند. ایران در حال حاضر تحت تحریم است و به نفع آن نیست که سایر کشورها به عراق سوخت برسانند.»

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا