خبر اولسیاسی

مقامات سابق و چهره های جنجالی نامزدشده در انتخابات عراق

بیش از نیمی از نمایندگان مجلس فعلی در کنار 5 وزیر و 5 استاندار و 80 نماینده سابق و 6 وزیر سابق در انتخابات 2021 عراق نامزد شده‌اند.

میدل ایست نیوز: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از نمایندگان مجلس فعلی عراق در کنار 5 وزیر و 5 استاندار و 7 رئیس شورای استانداری و 80 نماینده سابق و 6 وزیر سابق و همه رؤسای سابق مجلس عراق به جز یکی، در انتخابات پیش از موعد که قرار است در اکتبر 2021 برگزار شود نامزد شده‌اند.

براساس لیست‌های انتخاباتی‌ای که کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق منتشر کرده، از میان 329 نماینده مجلس فعلی، 176 نماینده در کنار 81 نماینده سابق وارد گردونه انتخابات شده‌اند.

این آمار در بغداد در مقایسه با دیگر استان‌ها چشمگیرتر است: برای دستیابی به 69 کرسی بغداد 29 نماینده فعلی رقابت می‌کنند، در نینوا (مرکز آن: موصل) هم برای دستیابی به 31 کرسی این استان 22 نماینده فعلی و 12 نماینده سابق رقابت می‌کند. در استان ذی‌قار (مرکز آن: ناصریه) هم 13 نماینده فعلی و 5 نماینده سابق برسر 19 کرسی این استان رقابت می‌کنند.

کمترین موارد نامزدشدن دوباره نماینده‌ها در دهوک است که فقط 2 نماینده فعلی آن دوباره خود را نامزد کرده‌اند.

رؤسای مجالس

از میان 5 رئیس مجالس عراق، 4 تای آنها دوباره نامزد انتخابات شده‌اند: «محمد الحلبوسی» از ائتلاف «تقدم» که از استان انبار نامزد شده، سلیم الجبوری از ائتلاف «عزم» به ریاست خمیس الخنجر از استان دیالی، «محمود المهشدانی» از ائتلاف عزم از استان بغداد، و اسامه النجیفی از ائتلاف «للعراق متحدون» از استان نینوا.

این بدان معناست که فقط ایاد السامرائی که میان سال‌های 2009-2010 رئیس مجلس عراق بود نامزد نشده است.

نخست وزیران

از میان نخست‌وزیرانی که از سال 2004 تا کنون در عراق بر سر کار آمده‌اند یعنی ایاد علاوی، ابراهیم الجعفری، نوری المالکی، حیدر العبادی، عادل عبدالمهدی، و مصطفی الکاظمی هیچ کدام نامزد انتخابات نشده‌اند هرچند سه تن از آنها ائتلاف‌های بزرگی را برای انتخابات رهبری می‌کنند.

نوری المالکی ریاست ائتلاف دولت قانون را برعهده دارد و نزدیکانش می‌گویند که او خود را برای دستیابی به مقام نخست‌وزیری آماده کرده است.

سه نامزد نخست‌وزیری پس از استعفای عادل عبدالمهدی نیز هرکدام خود را برای شرکت در انتخابات نامزد کرده‌اند: محمد توفیق علاوی از حزب «منقذون» (نجات می‌دهیم) و «عدنان الزرفی» از جنبش «الوفاء» و «محمد السودانی» از جریان «الفراتین».

وزرا

اما در میان وزرای دولت فعلی عراق، وزیر ورزش در بغداد، وزیر ارتباطات در دیالی، و وزیر کار در استان ذی‌قار، وزیر بازرگانی در استان نینوا، و وزیر امور مهاجران و آوارگان هم در استان نینوا نامزد شده‌اند.

از میان وزرای سابق 6 وزیر نامزد این دوره از انتخابات شده‌اند: طارق الخیکانی، وزیر مسکن سابق، عبدالحسین عبطان، وزیر ورزش سابق، احمد الجبوری (ابومازن) وزیر امور شهرداری های سابق، عبدالکریم السامرائی، وزیر علوم سابق، صالح الجبوری، وزیر مشور سابق، قتیبه الجبوری وزیر بهداشت سابق.

استانداران

«محمد عطا»، استاندار بغداد از ائتلاف دولت قانون، اسعد العیدانی استاندار بصره از ائتلافی به ریاست خودش، عمار جبر، استاندار صلاح‌الدین از ائتلاف تقدم (الحلبوسی)، راکان الجبوری، استاندار کرکوک از ائتلاف عربی نامزد شده‌اند.

فلاح الجزائری، استاندار سابق بغداد، منصور المرعید، استاندار سابق نینوا، آمال الهر، استاندار سابق کربلا، صادق مدلول استاندار سابق بابل نیز نامزد انتخابات شده‌اند.

چهره های جنجالی

در لیست‌های انتخاباتی نام افراد جنجال‌برانگیز هم دیده می‌شود، ازجمله «مشعان الجبوری» در استان صلاح‌الدین و «احمد الجبوری» (ابومازن) در همان استان که چند پرونده فساد برای او تشکیل شده و کمیساریای عالی مستقل انتخابات در آغاز صلاحیت او را رد کرد.

«محمد الداینی» که متهم به دست داشتن در انفجار پارلمان در 2007 است، در استان دیالی نامزد شده است. همچنین «خالد سلطان»، پسر «سلطان هاشم» وزیر دفاع در رژیم بعث که با حکم قضائی صلاحیتش تأیید شد.

چهره بحث‌برانگیز دیگر «حسین مؤنس المحمداوی» است که گفته می‌شود همان «ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله است که به توئیت‌های انتقادآمیز و بلکه اهانت‌آمیز به دولت عراق شناخته می‌شود. او ریاست تشکلی به نام «جنبش حقوق» را بر عهده دارد که تازه اعلام موجودیت کرده است. او از بغداد نامزد شده است.

در همین راستا، حضور «یوسف السیناوی»، رئیس حزب «ثارالله» در بصره که در اوایل دولت مصطفی الکاظمی به علت تیراندازی به سمت تظاهرات کنندگان دفترش بسته شد نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

از دیگر مقالات این مجموعه بخوانید:

صحنه انتخابات در سلیمانیه و دهوک: شمار نامزدها فقط 3 برابر کرسی هاست

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا