اجتماعیخبر اولسرخط خبرها

غذاهای نذری روز عاشوراء در عراق؛ بهانه‌ای برای عرض ارادت به اهل بیت(ع)+تصاویر

هر سال عراقی‌ها برای پذیرانی از زائران غذاهای نذری مختلفی را درست می کنند. این ولیمه‌ها و غذاهای نذری تنها محدود به عاشورای حسینی نیست بلکه تا پایان ماه محرم الحرام و صفر ادامه می یابد.

میدل ایست نیوز: هر سال در عاشورای حسینی ده‌ها میلیون نفر از دلدادگان اهل بیت (ع) آن را با پوشیدن لباس‌های مشکی و حضور در مراسم عزاداری در کنار صدای طبل و سنج و دیوارنگاره‌هایی به یاد حماسه کربلاء گرامی می‌دارند.

در میانه این مراسم عزاداری، عطر و بوی غذاهای نذری نیز در کربلا مشام هر زائری را نوازش می دهد؛ غذاهایی که به صورت رایگان در میان زائران حسینی که از گوشه و کنار عراق و حتی دیگر کشورها به قصد شرکت در مراسم سالار شهیدان راهی کربلا می‌شوند، توزیع می شود.

این ولیمه‌ها و غذاهای نذری تنها محدود به عاشورای حسینی نیست بلکه تا پایان ماه محرم الحرام و صفر ادامه می یابد.

توزیع و پخش غذا به مناسبت عاشوراء و یا اربعین حسینی اهمیت فراوانی دارد زیرا میلیون‌ها زائر با پای پیاده برای زیارت ضریح امام حسین (ع) در سفری چند روزه به سمت کربلا راه می‌افتند و ده‌ها هزار نفر در قالب چادرهای آماده‌سازی غذا و استراحت زائران موسوم به «موکب» به این زائران خدمات‌رسانی می کنند.

موکب‌داران انواع مختلفی از غذاها نظیر ماهی، گوشت و برنج و دیگر انواع غذا که مخصوص روز عاشوراء است را میان زائران توزیع می کنند.

قیمه/القيمة

قیمه خورشتی است که از ترکیب گوشت، نخود، پیاز و رب گوجه فرنگی پخته می‌شود و آماده‌سازی آن به چندین ساعت زمان نیاز دارد.

به گفته «موید الزبیدی»، آشپز اهل نجف اشرف، درست کردن یک دیگ خورشت قیمه مستلزم آمادگی‌های مادی و انسانی بسیاری است چرا که علاوه بر نیاز داشتن به مقادیر زیادی گوشت و نخود، باید مرتبا هم زده شود تا مواد موجود در دیگ به طور همزمان پخته شوند.

الزبیدی با بیان اینکه همه عراق از طعم و بوی خاص قیمه نجفی اطلاع دارند، گفت:معمولا برای خورشت قیمه از گوشت گاو و گوسفند و برخی اوقات از گوشت شتر استفاده می‌شود همچنین برنج نیز در کنار آن پخت می‌شود که اغلب برای افزودن طعم و رایحه، زعفران بدان اضافه می شود.

الزبیدی در پایان گفت: به طور میانگین طی 10 روز اول محرم، هر شب 50 کیلوگرم گوشت و 150 کیلوگرم برنج می پزد.

حلیم/الهریسة

حلیم که معمولا در ایام محرم پخته می‌شود ترکیبی است از گوشت و گندم به اضافه چاشنی‌های مختلف که معمولا با شکر و دارچین خورده می شود.

«عبدالغنی السلطانی»، طباخ حلیم که اهل کربلاست، گفت: معمولا روغن حیوانی گرم می‌کنیم و روی حلیم بریزیم تا طعمی بهتر به خود گیرد، حلیم اغلب در صبحانه میل می‌شود چرا که غذایی سنگین است.

همانند قیمه، مناطق مختلف عراق در نحوه درست کردن حلیم تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و به خاطر اینکه نیاز به هم زدن طولانی دارد، مردم عراق معمولا در عاشوراء آن را درست می کنند.

شعله زرد/الزردة

در مقابل، این غذایی پرچرب، عراقی‌ها غذای شیرینی به اسم شعله زرد درست می‌کنند که ترکیبی است از برنج نیم‌دانه، شگر و زعفران که بدان رنگی زرد می‌بخشد و روی آن برای تزیین، دارچین ریخته می شود.

به گفته «میساء العبیدی»، شهروند عراقی ساکن منطقه الاعظمیه بغداد، شعله زرد فقط در روز عاشوراء درست نمی‌شود بلکه در میلاد باسعادت پیامبر مکرم اسلام (ص) نیز طبخ می‌شود.

العبیدی افزود: قیمه و حلیم معمولا غذاهای مخصوص شیعیان به حساب می‌آید اما شعله زرد این طور نیست و به گفته وی، شعله زرد بغدادی به دلیل شیرینی کم و حجم زعفران استفاده شده و دیگر چاشنی‌ها خوش‌مزه‌تر از شعله‌زرد دیگر استان‌هاست.

نان حضرت عباس (ع)/خبز العباس

برای خانواده‌های تنگدست و یا جوانانی که درآمد و وقت لازم برای درست کردن غذاهای یاد شده را ندارند، «خبز العباس» جایگزین مناسبی است و معمولا به صورت گرد درست می‌شود و داخل آن، انواع مختلف سبزی و پنیر و گاهی گوشت گذاشته می‌شود.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا