خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

نصرالله: کشتی حامل سوخت از ایران عازم بیروت می‌شود/ضامن واقعی عراق در برابر داعش الحشد الشعبی است

دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم گرامیداشت عاشورای حسینی در بیروت درخصوص مساله بحران سوخت در لبنان، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و دیگر مسائل منطقه‌ای سخنرانی کرد.

میدل ایست نیوز: «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم گرامیداشت عاشورای حسینی در بیروت گفت: مقابله با اسرائیل غاصب در راس اولویت‌های ماست، پیام امروز ما این است که در کنار مردم مظلوم فلسطین برای گرفتن حق خود در بازپس‌گیری اراضی فلسطینی ایستاده‌ایم و این موضع، ثابت، همیشگی و نهایی ماست.

از گروه های مقاومت عراق تشکر می کنیم

وی در ادامه افزود: ما خواهان آن هستیم که حمایت از مقدسات مامورریت همه محور مقاومت باشد نه فقط فلسطینی ها، از گروههای مقاومت عراق که آمادگی خود را برای حمایت از مقدسات در فلسطین اعلام کردند، تشکر می کنیم.

دبیر کل حزب الله با تاکید بر اینکه همکاری گروه‌های مقاومت در منطقه در کنار مقاومت فلسطین، آرزوی آزادسازی فلسطین را دست یافتنی می کند، اظهار داشت: دولت‌های امریکا راس طغیان و ظلم در دنیا هستند باید که حاکمیت در منطقه ما از آن ملت‌ها و کشورهای آن باشد. منابع و ثروتها و منابع آبی و نفت و سرزمین باید متعلق به ملتهای این کشورها باشد.

عراقی ها به موضوع مستشاران امریکایی از نگاه تجربه افغانستان بنگرند

وی گفت: پس از شکست امریکا در افغانستان، چشمها به اشغالگری آمریکا در عراق و سوریه دوخته شده است. تصمیم عراق در بیرون راندن نظامیان آمریکای دستاورد بزرگی است. عراقی ها باید به موضوع مستشاران امریکایی از نگاه تجربه افغانستان بنگرند.

وی افزود: ضامن واقعی عراق در برابر داعش و تکفیری‌ها الحشد الشعبی است. حشد تجلی استجابت به فتوای مرجعیت دینی نجف بود. حشد شعبی باید تقویت شود زیرا ضامن عراق است.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه درباره سوریه گفت: بهانه امریکاییها برای ماندن در شمال سوریه کمک به جنگ با داعش است و این ادعایی واهی و دروغ است. دولت‌های منطقه خود می توانند با داعش مقابله کنند و نیازی به کمک امریکا ندارند.

نیروهای امریکایی باید شرق فرات در سوریه را ترک کنند

نصرالله تصریح کرد: نیروهای امریکایی باید منطقه شرق فرات در سوریه را ترک کنند. هدف امریکایی‌ها سرقت نفت سوریه است. سرنوشت اشغالگران امریکایی در سوریه خروج از آن است تا این سرزمین و نفت آن به سوریه و مردم این کشور بازگردد.

نصرالله در بخشی از سخنان خود درباره یمن گفت: جنگ امریکایی-سعودی علیه یمن باید متوقف شود و آنها نخواهند توانست که به اهداف خود برسند.

دبیر کل حزب الله لبنان درباره بحرین هم اعلام کرد: ما در کنار ملت ستمدیده بحرین که از آزادی بیان منع می شود و حامی فلسطین است، قرار داریم.

احدی نمی تواند گزندی به مقاومت وارد کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مقاومت لبنان گفت: به دوست و دشمن قدرت و صلابت مقاومت لبنان را مورد تاکید قرار می دهیم و احدی نمی تواند گزندی به آن وارد کند. همه تحولاتی که لبنان شاهد آن است نخواهد توانست که گزندی به مقاومت وارد کند و احدی در محاسبات دچار اشتباه نشود.

نصرالله افزود: ما بیش از هر زمان دیگری به درست بودن تصمیم خود و به مقاومت و نزدیک شدن‌مان به پیروزی ایمان داریم. برخی در داخل و خارج لبنان سعی دارند که ما را مسئول شکست در تشکیل کابینه بدانند و این نادرست است.

ایران دخالتی در تشکیل کابینه لبنان یا تعطیلی آن ندارد

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: ایران دخالتی در تشکیل کابینه لبنان یا تعطیلی آن ندارد بلکه طرفهای خارجی دیگری هستند که این کار را انجام می دهند. ما با امیدواری دیدارهای رئیس جمهوری و نخست وزیر مامور تشکیل کابینه را درباره تشکیل دولت جدید دنبال می کنیم.

وی افزود: وضع معیشتی در لبنان باید با جدیت و دوراندیشی و عزم راسخ مورد توجه قرار گیرد. کشفیات نیروهای امنیتی در زمینه میلیون‌ها لیتر بنزین و مازوت تاکیدی بر بحران پیچیده دارد. امکان حل بحران اگر مقامات از ابتدا در راستای حل آن با عزم جدی حرکت می کنند، وجود داشت. آیا عملکرد دولت ناشی از سوء اداره بوده است یا اقدام عامدانه برای مایوس کردن لبنانی ها. دولت و نیروهای امنیتی باید محتکرین را به زندان بفرستند تا این اوضاع جمع شود.

نصرالله ضمن تمجید از جانفشانی های ارتش و نیروهای امنیتی لبنان برای کاهش رنج لبنان ها گفت: هر حمله به ارتش لبنان شرم آور و محکوم است.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به واردات سوخت از ایران برای حل بحران سوخت لبنان گفت نخستین کشتی حامل سوخت از ایران همه مراحل را طی کرده و ظرف چند ساعت حرکت می‌کند. اولویت ما در کشتی که از ایران می‌آید سوخت مازوت به دلیل اهمیت حیاتی آن است.

وی با هشدار به امریکایی‌ها و اسرائیلی ها گفت، از لحظه‌ای که این کشتی حرکت می‌کند چند ساعت بعد در خاک لبنان خواهد بود.

نصرالله با تشکر از رهبری و رئیس جمهوری ایران برای حمایت همیشگی از لبنان، گفت: تهران طی 40 سال گذشته در امور داخلی لبنان مداخله نکرده است و تصمیم‌گیری به دست خود ماست.

وی با بیان اینکه دست قطع شده شهید قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد، دلیلی است بر اینکه ایران دوستان خود را تنها نمی گذارد، اظهار داشت: ایران علیرغم محاصره و تحریم‌ها و فشارها، یک روز هم به متحدان خود پشت نکرد و دوستان خود را ناامید نکرد.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: ما آلت دست هیچکسی نیستم همچنین همانند دیگران که نوکر اربابان خود هستند، نوکر کسی نیستیم.

سفارت امریکا در بیروت مرکز توطئه علیه مردم لبنان است

نصرالله با بیان اینکه سفارت امریکا در بیروت همانند گذشته شکست خواهد خورد، گفت: این سفارتخانه نمایندگی دیپلماتیک نیست بلکه سفارتی برای توطئه علیه مردم لبنان است که جنگ اقتصادی و رسانه‌ای علیه کشور مدیریت می کند؛ جنگی که به سود اسرائیل است.

وی با بیان اینکه تنها راه مردم لبنان، همکاری و همدلی برای نجات کشور است، تصریح کرد: به کسانی که دل به امریکایی‌ها و سفارتخانه این کشور در بیروت بسته‌اند، می‌گویم که تجربه افغانستان را مدنظر داشته باشند.

 

منبع
المنار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا