خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

«کاهش مشروط تنش‌ها» در مرز غزه با اسرائیل؛ تلاش حماس برای کاستن از خشم مصر

منابع آگاه مصری اعلام کردند تماس‌ها میان رهبران حماس و مسئولان دستگاه اطلاعاتی مصر منجر به «کاهش مشروط تنش‌ها» در نوار غزه شده است.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه مصری اعلام کردند تماس‌ها میان رهبران حماس و مسئولان دستگاه اطلاعاتی مصر ادامه دارد و به «کاهش مشروط تنش‌ها» در نوار غزه برای کاستن از خشم قاهره منجر شده است.

پیش از این در تنش‌ها در نوار غزه و اسرائیل دستکم 41 شهروند فلسطینی و یک سرباز اسرائیلی زخمی شدند.

منابع آگاه مصری به شرط عدم ذکر نام‌شان در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: حماس با لغو تظاهرات امروز در مرزهای اسرائیل به درخواست مصر پاسخ داده و با تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن کامل تجمعات مردمی، متعهد شده معترضان را از نوار مرزی دور نگه دارد.

به گفته این منابع، حماس همچنین با درخواست مقامات مصری در توقف رهاسازی بالن‌های آتش‌زا تا زمان روشن شدن کامل دیدگاه طرف اسرائیلی و میانجی‌ها درخصوص تعهد تل‌آویو به اجرای تفاهمات پیشین و مورد توافق درباره کاهش محاصره و بازگشت اوضاع به پیش از نبرد «شمشیر قدس» موافقت کرده است.

منابع مصری افزودند: رهبران حماس در تماس‌ها با مسئولان مصری تاکید دارند که موافقت با درخواست مصر در راستای تقدیر از تلاش‌های قاهره صورت گرفته است و امیدوارند که مقامات مصری در عین حال، گذرگاه مرزی رفح را بازگشایی و نقل‌و انتقال کالاها و حرکت مسافران را از سر بگیرند.

رهاسازی بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه منجر به آتش‌سوری‌های گسترده در شهرک‌های اسرائیلی اطراف غزه شد و به دنبال آن، جنگنده‌های اسرائیلی چندین موضغ گروه‌های مقاومت در نوار غزه را بمباران کردند.

مقامات مصری پیش از این ضمن هشدار به حماس درخصوص تنش‌ها در مرز اسرائیل، همزمان فعالیت گذرگاه مرزی رفح را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده بودند که دلیل آن، نقض توافق پیشین از سوی حماس با مسئولان دستگاه اطلاعاتی مصر در کاهش تنش عنوان شده است.

به گفته منابع یاد شده، میان مسئولان دستگاه اطلاعاتی مصر و رهبران حماس درخصوص تسلط کامل بر تظاهرات‌کنندگان و نزدیک شدن به نوار مرزی و عدم برخورد با سربازان اسرائیلی و پایبندی به تظاهرات مسالمت‌آمیز توافق شده بود اما طی روزهای گذشته اعتراضات از کنترل خارج شد و طی تظاهرات علاوه بر زخمی شدن ده‌ها فلسطینی، یک سرباز اسرائیلی نیز از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت که وضعیت وی وخیم گزارش شده است؛ امری که مصر را در برابر اسرائیل در وضعیت بدی قرار می‌دهد چرا که قاهره درخصوص برگزاری مسالمت‌آمیز اعتراضات به رخداد آتش‌زدن مسجد الاقصی به تل‌آویو تضمین داده بود.

به گفته منابع مذکور، تصمیم مصر در شرایطی حساس برای ممانعت از تداوم اعتراضات در نوار غزه از بیم خارج شدن اوضاع از کنترل گروه‌های فلسطیتی به خصوص در سایه فشارهای داخلی علیه دولت اسرائیل برای پاسخ دادن به این اعتراضات اتخاذ شده است؛ امری که می‌تواند به واکنش گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز ورود احتمالی حزب‌الله به این جنگ منتهی شود.

منابع آگاه مصری در پایان اظهار داشتند: قاهره به طور روشن از رهبران حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی خواسته تا به اعتراضات و تنش‌ها در مرز اسرائیل پایان دهند به خصوص که دولت مصر در تلاش است تا دور جدیدی از مذاکرات میان غزه و تل‌آویو برای تثبیت آتش‌بس و دستیابی به توافقی طولانی‌مدت را ترتیب دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا