خبر اولسیاسی

برهم صالح: سوریه «غایب حاضر» در کنفرانس منطقه ای بغداد خواهد بود

زرئیس جمهوری عراق تأکید کرد که منطقه نیازمند منظومه امنیتی مشترکی است که بر پایه منافع متقابل شکل بگیرد و به رویارویی با چالش های مشترک کمک کند.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، تأکید کرد که منطقه نیازمند منظومه امنیتی مشترکی است که بر پایه منافع متقابل شکل بگیرد و به رویارویی با چالش های مشترک کمک کند.

براساس بیانیه رسمی دفتر رئیس جمهوری عراق، وی در دیدار مسئولان رسانه‌های عربی و خارجی که برای پوشش کنفرانس منطقه‌ای بغداد به عراق سفر کرده‌اند تأکید کرد که عراق کشوری محوری در منطقه است که روابط متوازنش با همه کشورهای منطقه و موقعیت جغرافیایی‌اش آن را به عنصری اثرگذار در گفت‌وگوهای منطقه‌ای تبدیل کرده است.

او گفت که بازگشت عراق به جایگاه منطقه‌ای خود با حکومتی مقتدر و دارای حاکمیت ارضی کامل وزنه‌ای برای امنیت و ثبات منطقه خواهد بود و کشورهای منطقه نیز روزبه‌روز به اهمیت این موضوع بیشتر پی می‌برند و افزود که وقت آن رسیده که دوران سخن بحران‌ها و جنگ‌ها را پشت سر گذاریم و با تقویت ثبات منطقه‌ای به رویارویی با چالش‌های مشترک برویم.

برهم صالح تأکید کرد که «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» موجب کاهش شدت تنش‌ها در منطقه و تقویت مسیر گفت‌وگوهای سازنده می‌شود و نشان دهنده اهتمام کشورهای منطقه به عراق است.

او گفت که بعد از چند دهه نزاع و بحران که موجب فروپاشی نظام امنیتی مشترک در منطقه شده باید نظام امنیتی تازه‌ای در منطقه برقرار شود که مبتنی بر اصول ثابت و امنیت مشترک و روابط اقتصادی و تجاری کشورهای منطقه باشد.

رئیس جمهوری عراق تأکید کرد که راه حل مشکلات عراق کاملا باید برآمده از خود عراق باشد و افزود که ملت عراق عزم خود را برای ساختن حکومت مقتدر و اجرای اصلاحات و رویارویی با بحران‌ها داخلی جزم کرده‌اند.

وی تروریسم، افراط‌گرایی، مشکلات اقتصادی، بیکاری جوانان و تغییرات زیست‌محیطی را اصلی‌ترین چالش‌های مشترک میان همه کشورهای منطقه دانست.

صالح همچنین تأکید کرد که ادامه بحران سوریه به نفع هیچ کس نیست و بدون حل بحران سوریه ثبات و امنیت در منطقه به دست نخواهد آمد و افزود که عراق با جدیت از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می‌کند.

او گفت که سوریه «غایب حاضر» در کنفرانس منطقه‌ای بغداد خواهد بود.

رئیس جمهوری عراق همچنین تأکید کرد که موضع عراق در حمایت از مسئله فلسطین و بازیابی کامل حقوق مشروع ملت فلسطین تغییرناپذیر است و گفت که بدون حل کامل و فراگیر مسئله فلسطین صلحی در منطقه برپا نخواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا