اجتماعیاقتصادیخبر اولسیاسی

هشدارها نسبت به موج سوم مهاجرت دسته‌جمعی از لبنان به دلیل بحران اقتصادی

دانشگاه امریکایی بیروت در گزارشی نسبت به موج سوم مهاجرت دسته جمعی از لبنان به دلیل وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی هشدار داد.

میدل ایست نیوز: دانشگاه امریکایی بیروت در گزارشی نسبت به موج سوم مهاجرت دسته جمعی از لبنان به دلیل وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی هشدار داد.

در گزارشی که از سوی «دیدبان بحران» وابسته به دانشگاه امریکایی بیروت تدوین شده، آمده است: لبنان از چندین ماه پیش با افزایش قابل ملاحظه در میانگین مهاجرت رو به رو بوده است که می‌تواند این کشور را وارد موج سوم مهاجرات دسته جمعی کند.

بر اساس این گزارش، لبنان تاکنون با دو موج مهاجرت دسته جمعی مواجه بوده است؛ نخست در اوایل قرن نوزدهم میلادی تا جنگ جهانی نخست (1868-1916) که شمار مهاجران در آن زمان حدود 330 هزار نفر برآورد می‌شود و موج دوم در میانه جنگ داخلی (1975-1990) که شمار مهاجران به 990 هزار نفر رسید.

در ادامه این گزارش آمده است، این «مهاجرت گسترده» بیشتر شامل متخصصان و شاغلان بخش بهداشت نظیر پزشکان و پرستاران می‌شود و به گفته سندیکای پرستاران از سال 2019 میلادی 1600 پرستار از لبنان مهاجرت کرده است.

علاوه بر پرستاران و پزشکان، اساتید دانشگاه نیز به دنبال شرایط کاری و درآمدی بهتر آمار بالای مهاجرت را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس گزارش دانشگاه آمریکایی بیروت، این پدیده (مهاجرت) یکی از پیامدهای شرایط وخیم اقتصادی است که از بدترین بحران‌های معیشتی و اقتصادی لبنان طی چندین دهه اخیر ثبت شده است.

طبق این گزارش، شرایط امنیتی در کنار وضعیت نابسامان خدمات‌رسانی و وجود روابط خویشاوندی در خارج از لبنان نیز از جمله عوامل مهمیو تاثیرگذار در مهاجرت به خارج از این کشور است.

بر این اساس، شمار جوانان لبنانی که به قکر مهاجرت از این کشور هستند به 77 درصد رسیده است که بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، بالاترین آمار در میان همه کشورهای عربی است.

همچنین میزان بیکاری در لبنان به مرز 40 درصد رسیده است و تقریبا نیمی از جمعیت این کشور زیر خط فقر قرار دارند.

بر اساس این گزارش، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که لبنان در خوش‌بینانه‌ترین حالت به 12 سال زمان نیاز دارد تا به سطح تولید ناخالص داخلی در سال 2017 برسد و در بدترین حالت به 19 سال زمان نیاز دارد.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا