خبر اولسیاسی

احیای امیدها به تشکیل دولت لبنان تا ساعات آینده پس از مکالمه تلفنی مکرون و رئیسی

منابع لبنانی می گویند که وساطت رئیس دستگاه امنیت و تماس های خارجی برای حل اختلافات و رفع موانع تشکیل دولت جدید در لبنان نتیجه‌بخش بوده است.

میدل ایست نیوز: پس از اختلافاتی که هفته گذشته با صدور بیانیه‌های «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان، و «نجیب میقاتی»، مأمور تشکیل کابینه، آشکار شد، به نظر می‌آید وساطت‌ها برای حل اختلافات و رفع موانع تشکیل دولت جدید در لبنان نتیجه‌بخش بوده است.

منابع لبنانی خبر می‌دهند که سرتیپ «عباس ابراهيم»، مدیر سازمان امنیت عمومی لبنان، برای حل اختلافات وساطت کرده و به نتیجه رسیده و تقریبا همه مسائل جز مسئله وزارت اقتصاد که میقاتی و عون بر سر آن اختلاف نظر دارند حل شده است.

به گفته این منابع، تماس‌هایی ازجانب فرانسه و امریکا نیز با رئیس جمهوری لبنان گرفته شده که به کاهش اختلافات کمک کرده و با توجه به تعطیلی امروز لبنان به علت وفات شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعی، همه منتظرند تا موضوع فردا (چهارشنبه 8 سپتامبر) نهایی شود.

این منابع تأکید کرده‌اند که عباس ابراهیم که دیروز به دیدار رئیس جمهوری در کاخ بعبدا رفت، «از نتایج مذاکرات تلفنی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که در آن به پرونده لبنان پرداخته شد استفاده کرده است».

هنوز همه مطمئن نیستند که تا فردا همه چیز حل شود، اما «علی درویش»، نماینده مجلس و عضو فراکسیون «الوسط المستقل» به ریاست میقاتی، می‌گوید که «طرف‌های متعددی در دو روز گذشته برای حل اختلافات اثرگذار بوده‌اد».

او گفت که میقاتی لیست کامل وزرای خود را که شامل 24 وزیر می‌شود به عون تحویل داده اما با وجود این تا وقتی حکم ریاستی صادر نشود، نمی‌شود گفت که مسئله فیصله یافته است.

وی افزود که اگر به هر علتی دولت تشکیل نشود، میقاتی سراغ گزینه‌های دیگری می‌رود که از جمله تشکیل کابینه کوچک با 14 وزیر است.

از سوی دیگر، «ایدی معلوف»، نماینده جریان ملی آزاد، به ریاست «جبران باسیل» و نزدیک به میشل عون، می‌گوید که فضای عمومی به نفع تشکیل دولت است و مشکلی در راه آن وجود ندارد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا