اجتماعیخبر اول

اوروک، نخستین شهر متمدن جهان باستان در عراق

اهمیت شهر اوروک در تفاوت تاریخی آن است، علاوه بر اینکه اولین نقطه روی زمین است که 3500 سال پیش، نوشتن در آن کشف شده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه مرکز الاعلام الدولی، بین النهرین دارای برجسته ترین شهرهای تاریخی است که در غنی سازی تمدن با دستاوردهای مختلف تاریخی و علمی نقش داشته اند.

شهر باستانی اوروک یا شهر باستانی وارکا، یکی از مهم ترین و قدیمی ترین این شهرهاست، مکانی که اولین حروف نوشتاری از آن آغاز شده، علاوه بر اینکه شهر معابد و سلسله ها و پادشاهی هاست و همچنین دارای اولین آثار هنر معماری، مجسمه سازی و ادبیات است.

شهر وارکا یا به زبان سومری اوروک در ساحل غربی رودخانه قدیمی فرات واقع شده که به دلیل تغییر مسیر رودها از آن دور شده و در 30 کیلومتری شرق شهر سماوه و در 12 کیلومتری شمال شرقی روستای الخضر واقع شده است.

کلمه ورکاء، اسمی عربی است و تغییریافته کلمه سومری اوروک است، شهری که گیلگمش در آن زندگی می کرد و حماسه معروف خود را نوشت و این اولین شهر متمدن در تاریخ بشر در حدود 4000 سال پیش از میلاد بوده است.

در آن دوره، روستاهای دارای کشاورزی در اطراف شهر اوروک ساخته شد و در آن زمان این شهر از قدرت نظامی و اقتصادی برخوردار بود.

به گفته مورخان، تاریخ شهر اوروک به حدود 3800 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد که دوران ما قبل تاریخ، یعنی آغاز عصر برنز بوده است.

دوازده پادشاه در این سلسله فرمانروایی کردند که اولین آنها مسکیکاشر بوده و برجسته ترین آنها شاه معروف گیلگمش، پنجمین پادشاه در این سلسله بوده است.

او نویسنده حماسه معروف گیلگمش است که ریشه های آن به چندین متن سومری بازمی گردد.

اهمیت شهر اوروک در تفاوت تاریخی آن نهفته است، علاوه بر اینکه اولین نقطه روی زمین است که 3500 سال پیش، نوشتن در آن کشف شده است.

نور دانش در آن طلوع کرد و خط تصویری و سپس به صورت خط هجانگار و بعد به شکل خط میخی ظاهر شد.

این شهر موطن عبادت الهه آنو (الهه آسمان) به شمار می رفته، به همین دلیل یک مکان مذهبی مهم در عراق باستان بوده، علاوه بر این، موطن حماسه معروف گیلگمش است که پنجمین پادشاه در آن بود.

در آن زمان در شهر اوروک، طبق سیستم اقتصادی و اداری توسعه یافته ای حدود 50 هزار نفر زندگی می کردند.

این شهر صد سال پیش در حین حفاری آلمانی ها در عراق کشف شد و چندین مرحله حفاری را پشت سر گذاشت که آخرین مرحله آن پس از سال 2003 توسط هیئت اعزامی آلمان انجام شد، اما کاوش ها پس از این تاریخ متوقف شد، با وجود همه این مراحل حفاری، میزان آن از 5 درصد تجاوز نمی کند.

شهر اوروک، اولین شهری در جهان است که نوشتن از آنجا آغاز شده، مکانی که نمادهای تصویری و اعداد در لوح های سفالی یافت شده است.

محتوای نوشته ها در ابتدا ساده بود و برای انتقال مفاهیم مذهبی و حوادث تاریخی و نوشتن متن های ادبی یا اندیشه های انسانی به کار نمی رفت، بلکه برای ثبت حساب های معابد به کار می رفته است.

اولین مراحل نوشتن تصویری بود، به این معنی که شکل آنها از چیزهایی گرفته شده است که چشم در زندگی روزمره می بیند، مانند انسان و محل زندگی او، حیوانات اهلی، حیوانات شکار، گیاهان و سبزیجات کاشته شده، سلاح، تجهیزات خانگی و ابزار کشاورزی.

چندین سلسله و فرمانروا در دوران های مختلف در این شهر حکومت کرده اند؛ چنان که سومری ها و کلدانی ها و هخامنشیان در آن حکومت کردند، همچنین یونانی ها و سلوکی ها و اشکانیان ساختمان هایی در آنجا بنا کردند.

شهر اوروک به سفال های خود معروف بوده و هر منطقه نوع خاصی از سفال را تولید می کرده که با مناطق دیگر متفاوت بوده، ولی شهر دانش و تمدن و موطن اختراع خط در جهان مانند سایر آثار باستانی و گردشگری که کشورهای دیگر آنها را به عنوان منابع مهم اقتصادی به شمار می آورند، مورد اهمال و فراموشی قرار گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا