سرخط خبرهاسیاسی

طرح «اقتصاد در برابر امنیت»، نوار غزه آن چنان که اسرائیل می پسندد

وزیر امور خارجه اسرائیل طرحی برای «بهبود وضعیت معیشتی» در نوار غزه در ازای موافقت حماس به آتش‌بس طولانی پیشنهاد کرد.

میدل ایست نیوز: «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه اسرائیل، طرحی برای «بهبود وضعیت معیشتی» در نوار غزه در ازای موافقت حماس به آتش‌بس طولانی پیشنهاد کرد.

او در سخنانی در کنفرانس سالانه «مبارزه با تروریسم» در دانشگاه رایشمن در شهر هرتسیلیا گفت که این طرح را با شماری از مقامات بین‌المللی ازجمله وزرای خارجه امریکا و روسیه و مقامات مصری و اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری در میان گذاشته است.

لاپید این طرح را «اقتصاد دربرابر امنیت در غزه» نامید.

وی با غیر واقع‌بینانه خواندن مسئله خلع سلاح حماس، گفت که این طرح واقع‌بینانه‌تر از تصور غلط مربوط به خلع سلاح غزه است.

او گفت که این طرح در دفتر وی تنظیم شده و شامل دو مرحله می‌شود، در مرحله نخست کمک به بازسازی غزه و تأمین نیازهای انسانی در این منطقه دربرابر فشارهای بین‌المللی برای کاهش قدرت نظامی حماس و مرحله دوم اجرای یک طرح جامع اقتصادی که ضامن امنیت در نوار غزه شود و موجب تغییر کامل وضعیت معیشت در این منطقه به سمت مثبت شود.

وزیر امور خارجه اسرائیل درباره نحوه اجرای مرحله اول این طرح توضیح بیشتری نداد و درباره مرحله دوم گفت که اجرای آن مشروط به تأمین امنیت است و اینکه زمام قدرت در نوار غزه به دست تشکیلات خودگردان فلسطینی باشد.

او گفت که در چارچوب مرحله دوم این طرح، یک جزیره مصنوعی در نزدیکی ساحل غزه ساخته می‌شود که مجهز به یک بندر است و شبکه ارتباطات میان غزه و کرانه باختری هم تقویت می‌شود همچنان که شاهد بهبود شبکه برق و تأمین گاز و ساخت ایستگاه تصفیه آب و بهبود چشمگیر خدمات درمانی و بهداشتی و بازسازی زیرساخت‌های مسکونی و حمل و نقل خواهیم بود.

لاپید افزود که اجرای این طرح سرمایه‌گذاری خارجی در نوار غزه را افزایش خواهد داد و می‌توان پروژه‌های مشترک بسیاری را با همکاری شرکت‌های اسرائیلی و مصری و فلسطینی اجرا کرد.

او گفت که در قبال این همه، حماس باید متعهد به آتش‌بس طولانی مدت شود و اذعان کرد که هدف از این طرح آن است که نشان داده شود علت اصلی وضعیت نابه‌سامان در غزه و فقر و بیکاری در این منطقه قدرت حماس در آن است.

وزیر امور خارجه اسرائیل افزود که مدت‌هاست تنها گزینه‌های روی میز در قبال غزه حمله یا خشونت‌های بی پایان است که گزینه‌ای بسیار بد بوده است.

وی تأکید کرد که این همه به معنای مذاکره با حماس نیست چون حماس نهادی است که در پی نابودی اسرائیل است و مذاکره با آن معنا ندارد.

غزه بیش از 2 میلیون جمعیت دارد که به علت محاصره اقتصادی ازجانب اسرائیل در شرایط معیشتی بسیار سختی قرار گرفته است. اسرائیل در سال 2006 و با پیروزی حماس در انتخابات فلسطین محدودیت‌های اقتصادی شدیدی را بر غزه اعمال کرد.

جدا از این، هر از چندی حملات اسرائیل به نوار غزه موجب تخریب زیرساخت‌های این منطقه می‌شود.

فقط چند ساعت پس از اظهارات لاپید، ارتش اسرائیل اعلام کرد که مواضع تابع حماس در نوار غزه را بمباران کرده است. این سومین حمله از این نوع در چند روز اخیر است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا