خبر اولسیاسی

واکنش‌ها به برگزاری نشست عادی‌سازی روابط با اسرائیل در اربیل

در پی نشستِ تحت عنوان کنفرانس صلح و استرداد و عادی‌سازی با اسرائیل که روز گذشته در اربیل برگزار شد، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های متعدد عراقی بدان واکنش نشان دادند.

میدل ایست نیوز: در پی نشستِ تحت عنوان کنفرانس صلح و استرداد و عادی‌سازی با اسرائیل که روز گذشته در اربیل برگزار شد، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های متعدد عراقی بدان واکنش نشان دادند.

دفتر رسانه ای «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای، نشست برگزار شده در اربیل که شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق مخالفت قاطعانه خود با نشست های غیرقانونی که توسط برخی عشائر مقیم اربیل در اقلیم کردستان برگزار شده و شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده است، اعلام می کند.

در ادامه بیانیه اشاره شده است که دولت عراق تاکید می کند که این نشست ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق برگزار نمی شود اما برخی شخصیت ها سعی دارند این نشست ها را به نام ساکنان آن اعلام کنند درحالیکه این مواضع تنها مواضع حاضران در نشست مذکور بوده علاوه بر اینکه تلاشی برای به تشویش کشاندن وضعیت عمومی عراق و احیای جنجال فرقه ای نامطلوب در سایه آمادگی شهرهای عراق است برای ورود به انتخاباتی سالم، عادلانه و زودهنگام در انسجام با آرمان های ملت و پی ریزی مسیر ملی که دولت به حرکت در آن اهتمام دارد.

بیانیه دفتر رسانه ای الکاظمی اشاره می کند که از طرفی دیگر مطرح کردن مفهوم عادی سازی روابط از لحاظ قانون اساسی، حقوقی و سیاسی در عراق غیرقابل قبول و مردود است و دولت به صورت واضح موضع تاریخی ثابت و حامیانه از قضیه عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین و در راس آن حق فلسطین در برپایی کشور مستقلی به پایتختی قدس شریف و مخالفت با همه نوع شهرک سازی و تعرض و اشغالگری که اسرائیل در حق ملت برادر فلسطین انجام می دهد را اعلام می کند.

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق هم، با انتشار بیانیه‌ای برگزاری نشست فراخوان عادی سازی روابط با اسرائیل را تلاش برای تشویش اذهان و آسیب زدن به مسالمت اجتماعی در عراق دانست.

در بیانیه رسمی دفتر ریاست جمهوری عراق ضمن تأکید بر موضع ثابت عراق در حمایت از مسئله فلسطین و تحقق حقوق مشروع و کامل ملت فلسطین، آمده که عراق با قاطعیت مخالف موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

در این بیانیه خواسته شده که به اراده و خواست ملی و مستقل ملت عراق در این باره احترام گذاشته شود.

ریاست جمهوری عراق افزوده که نشست اخیری که برای ترویج این موضوع برگزار شده نمایانگر مردم عراق نیست فقط نظر شرکت‌کنندگان در آن را نشان می‌دهد ضمن اینکه تلاشی آشکار برای برهم‌زدن وضعیت کشور و تشویش اذهان و آسیب زدن به مسالمت اجتماعی در عراق است.

در این بیانیه از همگان خواسته شده که از مسائل غیر قابل قبول در سطح ملی و حقوقی که احساسات ملت عراق را جریحه دار می‌کند فاصله بگیرند به خصوص که عراق آماده برگزاری اجرای انتخابات آزاد و شفافی می‌شود که موجب تقویت مسیر ملی در کشور است.

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق هم با بیان اینکه عراق موضعی ثابت و تاریخی در قبال مساله فلسطین دارد، تصریح کرد: موضع مخالف ما با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی با نشست مشتی مزدور که در تلاش برای تخریب موضع روشن و درخشان عراق هستند، تغییری نخواهد کرد.

الحلبوسی گفت: لذا باید برای خفه کردن صداهای ناهمساز و بازخواست افرادی که به دنبال خدشه وارد کردن به اصول ثابت ملی و مسائل عادلانه امت اسلامی هستند، اقدامات قاطع قانونی را به عمل آورد.

«حسن الکعبی»، معاون اول رئیس پارلمان عراق هم اظهار داشت: عده‌ای کم‌مایه با کمال وقاحت برای یاری رژیم غاصب صهیونیستی گرد هم جمع شده و در پی ایجاد آشوب و عادی‌سازی به دور از عالم واقه با اسرائیل شدند.

الکعبی با بیان اینکه اربیل باید مانع از برگزاری این نشست می شد، اظهار داشت: این کنفرانس بدنام در شرایطی برگزار می شود که عراق در مسیر ایجاد کشوری قوی و دارای حاکمیت کامل حرکت می کند و موضع ثابت ما، حمایت از مساله فلسطین و برپایی کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف و پایان دادن به اشغالگری اسرائیل است.

«فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی هم ضمن محکوم کردن این نشست در بیانیه‌ای نوشت: مشتی انسان مزدور پس از شکست در سرنگونی عراق به دست داعش، اکنون خواهان عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند.

الفیاض اظهار داشت: این افراد تنها نماینده خود هستند و هیچ ارتباطی با مذهب و یا دین ندارند زیرا خیانت مذهب نمی‌شناسد.

«مهند العقابی»، مدیر رسانه‌ای سازمان الحشد الشعبی هم در بیانیه اظهار داشت: باید از بیانیه محکومیت و تقبیح وارد فاز اجرایی و مرتبط با قوانین عراق شویم و آن را برای همه افراد شرکت‌کننده در کنفرانس عادی‌سازی روابط با اسرائیل اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: باید این افراد به اتهام خیانت بزرگ در حق کشور مقدسات و تمدن‌ها مورد محاکمه قرار گیرند.

«سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز مخالفت خود با کنفرانس ها و فراخوان برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی در عراق را اعلام کرد.

الحکیم در بیانیه ای گفت: کنفرانس ها، تجمعات و فراخوان ها برای عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی که در عراق برگزار می شود را محکوم می کنیم.

وی در ادامه افزود: قضیه فلسطین، قضیه نخست عرب ها و مسلمانان است بنابراین حمایت کامل خود از ملت فلسطین و قضیه عادلانه آن و مبارزه اش برای بازپسگیری حق غصب شده اش را اعلام می داریم.

الحکیم در پایان اشاره کرد که حق ملت فلسطین حقی نیست که با گذر زمان ساقط شود بلکه بیشتر در وجدان نسل های عربی و اسلامی ریشه می دواند.

ائتلاف فتح هم ضمن محکوم کردن شدید تلاش‌های شماری افرادی گمراه و خدشه وارد کردن به اصول ثابت مردم عراق در حمایت از مساله فلسطین و مقابله با اسرائیل، اظهار داشت: طبق قوانین عراق برگزاری نشستی در اربیل برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدامی مجرمانه به شمار می رود و افرادی که در این نشست شرکت کرده و یا در برگزاری آن کمک کردند، خائن محسوب می‌شوند و باید محاکمه شده و شدیدترین مجازات‌ها را برای آنها درنظر گرفت.

ائتلاف تقدم الوطنی به رهبری محمد الحلبوسی هم ضمن تقبیح شدید این نشست، تصریح کرد: ما هر صدایی علیه اجماع ملی درخصوص حمایت از مساله فلسطین و ترویج عادی‌سازی روابط با اسرائیل را محکوم می کنیم.

«سید مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر هم در پیامی توئیتری نوشت: اربیل باید مانع از برگزاری این نشست‌های تروریستی و صهیونیستی شود و دولت اقلیم کردستان باید این اقدام را محکوم و همه شرکت‌کنندگان را بازداشت کند و الا، مسئولیت مقابله با این اقدام از لحاظ شرعی، عقلی و ملی برعهده ماست.

صدر اظهار داشت: عراق به هیچ عنوان با اسرائیل روابط خود را عادی‌سازی نمی‌کند.

«اثیل النجیفی»، از رهبران حزب متحدون و استاندار سابق نینوا هم در واکنش به این نشست اظهار داشت: پروژه پسااشغال دربردارنده اصل نابود کردن جامعه سنی و دور کردن رهبران برجسته آن و معرفی افراد فاسد و بی‌ارزش به عنوان رهبران اهل سنت است، نتیجه هم این می‌شود که شماری از گروه‌های شکست خورده خواهان عادی‌سازی روابط با اسرائیل می شوند.

حزب اسلامی عراق هم ضمن محکوم کردن این نشست، اظهار داشت: صدای برخی افراد در کنفرانسی مشکوک برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر و غاصب اسرائیل، صدایی ناهمساز و عجیب بود و به هیچ عنوان نماینده مردم عراق نیست و تنها بیانگر وضعیت ورشکستگی سیاسی و ارزشی برخی گروه‌هاست.

ائتلاف عزم هم ضمن محکومیت شدید این کنفرانس تصریح کرد: عراق همچنان در راس مبارزه با سیاست‌های رژیم صهیونیستی است و ارتش عراق خون خود را در نزدیکی تل‌آویو در سال 1973 میلادی در دفاع از فلسطین نثار کرد.

«حیدر العبادی»، رئیس شورای رهبری ائتلاف القوی العراقیه هم اظهار داشت: صداهای ناهمساز تغییری در ارزش‌های عراق و اصول ثابت این کشور در حمایت از فلسطین ایجاد نخواهد کرد.

العبادی با محکوم کردن درخواست‌ها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، تصریح کرد: ما به حمایت از مساله فلسطین ادامه خواهیم داد و برگزاری نشست‌های این چنینی تغییری در اصول ثابت عراق ایجاد نخواهد کرد.

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق پیش از این  با صدور بیانیه ای درباره نشست روز گذشته در اربیل تحت عنوان کنفرانس صلح و استرداد توضیح داد.

در بیانیه وزارت داخله دولت اقلیم کردستان عراق آمده است: این نشست بدون اطلاع و موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان برگزار شده و به هیچ وضع بیان کننده موضع دولت اقلیم کردستان نیست.

دولت اقلیم کردستان گفت اقدامات لازم برای پیگیری چگونگی برگزاری این نشست را اتخاذ خواهد کرد.

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق نیز در ضمن اعلام مخالفت مطلق دولت عراق با شعار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: دست‌اندرکاران این طرح‌های خصمانه بر اساس قوانین مورد بازخواست قرار خواهند گرفت و عراق در کنار مردم فلسطین برای برپایی کشوری مستقل قرار دارد.

«قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل حق عراق در توئیتی نوشت: آنچه در اربیل روی داد، در تضاد با همه ارزش‌ها و اصول ملی و انسانی و قوانین عراق (ماده 201) است و مقاومت اسلامی در برابر این خیانت بزرگ سکوت نخواهد کرد و به دشمن اسرائیلی و افراد حامی عادی‌سازی روابط درسی خواهد داد که مایه عبرت دیگران شود.

الخزعلی اظهار داشت: ما از دولت اقلیم کردستان عراق می‌خواهیم که موضعی روشن و عملی در قبال این اقدام ننگین و توهین‌آمیز به مردم شریف عراق اتخاذ کند و به اعلام عدم اطلاع کفایت نکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا