خبر اولسیاسی

هشدارها نسبت به بروز تظاهرات مردمی در عراق در اعتراض به وضعیت وخیم خدمات‌رسانی

نمایندگان پارلمان عراق نسبت به بروز تظاهرات گسترده مردمی در استان‌های مختلف این کشور در اعتراض به وخامت وضعیت خدمات‌رسانی هشدار دادند.

میدل ایست نیوز: نمایندگان پارلمان عراق نسبت به بروز تظاهرات گسترده مردمی در استان‌های مختلف این کشور در اعتراض به وخامت وضعیت خدمات‌رسانی هشدار دادند و از دولت خواستند تا بعد از انتخابات منتظر نماند و راهکارهای فوری برای حل این مشکلات ارائه کند.

این هشدارها در حالی مطرح می‌شود که عراق در آستانه برگزاری انتخابات در 10 اکتبر آتی است؛ انتخاباتی که یکی از مطالبات مردم در تظاهرات اکتبر 2019 به شمار می‌رود اما به دلیل نگرانی‌ها از انتخاب چهره‌های حزبی که طی سالیان گذشته بر کشور حاکم بودند، پیش‌بینی می‌شود مشارکت مردمی ضعیف باشد.

طی روزهای اخیر شماری از شهرهای عراق با بحران جدید کمبود سوخت و قطعی مکرر آب شرب در نتیجه کاهش سطح آب در رود دجله و فرات دست به گریبان است.

در همین رابطه، «باسم خشان»، عضو پارلمان عراق اظهار داشت: وضعیت در عراق وخیم است و نابسامانی‌ها در ارائه خدمات می‌تواند هر لحظه منجر به بروز بحران و تظاهرات گسترده مردمی شود.

خشان به العربی الجدید گفت: تظاهرات مردمی در هر لحظه امری قابل پیش‌بینی است و شهروندان از تداوم وضعیت وخیم کنونی خسته شده‌اند و خواهان دستیابی به حقوق به تاراج رفته خود هستند.

وی تاکید کرد مردم راهی جز برپایی تظاهرات برای به دست آوردن حقوق پیش پا افتاده خود ندارند و این بار تظاهرات گسترده‌تر خواهد بود و دولت این بار نیز برای جلوگیری از تشدید تظاهرات دست به سرکوب خواهد زد اما این شیوه‌ها مانع از بیان مطالبات به حق مردمی نخواهد شد.

در همین ارتباط، عدنان الدنبوس عضو ائتلاف الوطنیه به رهبری «ایاد علاوی»، تصریح کرد: افکار عمومی در جنوب عراق کاملا آماده تظاهرات هستند و دلیل آن هم، تداوم وضعیت به شدت نابسامان خدمات‌رسانی و گسترش بیکاری است.

وی اظهار داشت: ده‌ها هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هیچ فرصت شغلی ندارند و وضعیت بهداشتی، آموزشی و خدماتی نیز وخیم است، همه اینها منجر به بروز تظاهرات مردمی خواهد شد.

الدنبوس گفت: انتخاباتی آتی می‌تواند راهکاری برای حل بخشی از مشکلات باشد و در صورتی که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد که من در آن تردید دارم، قدری اوضاع آرام خواهد شد.

«ندی شاکر»، دیگر عضو پارلمان عراق هم اظهار داشت: افکار عمومی در مرکز و جنوب عراق به دلیل بیکاری وحشتناک و وخامت وضعیت اقتصادی و معیشتی در حالت انفجار قرار دارد.

شهرهای مرکزی و جنوبی عراق در سال 2019 میلادی در اعتراض به نبود خدمات، بیکاری، فساد افسارگسیخته و فقر شدید شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات مردمی از سال 2003 میلادی بود.

در این تظاهرات حدود 700 تظاهرات‌کننده جان باخته و بیش از 22 هزار نفر مصدوم شدند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا