خبر اولسیاسی

نگرانی‌ها از ماندن نیروهای امریکایی در قالب ائتلاف بین المللی در عراق

نگرانی هایی از سوء استفاده نیروهای امریکایی از پرونده حضور ائتلاف بین المللی در عراق به عنوان چتری برای حضور خود به نوعی دیگر در عراق وجود دارد.

میدل ایست نیوز: تاکید ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا درخصوص ساماندهی نقش خود در عراق و تغییر ماموریتش به مستشاری و خروج تدریجی تا پایان سال جاری، پرسش هایی را درباره آینده حضور نیروهای امریکایی در عراق در سایه نگرانی ها از احتمال سوء استفاده آنها از ائتلاف بین المللی و ماندن نیروهای رزمی آنها در عراق در قالب ائتلاف بین المللی و تحت عناوین دیگر به وجود آورده است.

نیروهای امریکایی حاضر در ائتلاف بین المللی در عراق بیش از 75 درصد کل عملیات رزمی و لجستیکی ائتلاف بین المللی را برعهده دارند.

پیش از این و در پایان هفته گذشته «واین ماروتو»، سخنگوی ائتلاف بین المللی گفته بود: ائتلاف بین المللی به ساماندهی مجدد نقش خود در عراق می پردازد تا با پایان سال جاری ماموریتش به مستشاری تغییر کند.

وی تاکید کرده بود که ائتلاف بین المللی به همکاری امنیتی و شراکت با دولت عراق و اقلیم کردستان در جنگ علیه تروریسم پایبند است.

به موجب توافق بین دولت عراق و امریکا که در سفر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق به واشنگتن و دیدار او با «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا بر سر آن توافق شد، نیروهای رزمی امریکایی عراق را تا پایان دسامبر 2021 ترک خواهند کرد.

به گفته «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق، قرار است طی روزهای آتی، نخستین مجموعه رزمی امریکایی از عراق خارج شوند.

الخفاجی اشاره کرد که امریکایی ها از پایگاه عین الاسد و حریر خارج خواهند شد و سه یگان وابسته به نیروهای ائتلاف بین المللی نیز تا پایان سال جاری از عراق خارج خواهند شد و نیروها و افرادی که ماموریت آنها مستشاری، توانمندسازی و تبادل اطلاعات است، خواهند آمد.

در همین راستا «احمد الکنانی»، نماینده پارلمان عراق گفت ائتلاف بین المللی اساسا برای مبارزه با داعش که از بین رفته است، تشکیل شده و نگرانی هایی از سوء استفاده نیروهای امریکایی از پرونده حضور ائتلاف بین المللی در عراق به عنوان چتری برای حضور خود به نوعی دیگر در عراق وجود دارد.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید افزود: حضور نیروهای امریکایی در عراق غیرقابل قبول شده است و ما از دولت خواسته ایم پرونده حضور ائتلاف بین المللی در عراق را به دور از فشار های امریکا بررسی کند زیرا امریکا کنترل ائتلاف بین المللی را در دست دارد.

الکنانی توضیح داد که آینده حضور ائتلاف بین المللی در عراق و نوع ماموریت آتی آنها نیازمند بررسی های گسترده بین بغداد و واشنگتن است.

از طرفی دیگر «بدر الزیادی»، عضو کمیسیون امنیت و پارلمان عراق، موعد خروج نیروهای رزمی امریکایی از عراق و پایان ماموریت ائتلاف بین المللی را به یکدیگر مرتبط ساخت و گفت ماموریت ائتلاف بین المللی در 31 دسامبر به پایان می رسد.

وی اشاره کرد که ائتلاف بین المللی تنها سه ماه فرصت برای ماندن در عراق دارد و تاکید کرد که ائتلاف بین المللی پس از خروج از عراق در پایگاه های خود در کشورهای مجاور باقی خواهد ماند.

الزیادی با اشاره به اینگه اگر عراق به کمک ائتلاف بین المللی در آینده نیاز داشت، دولت می تواند درخواست کند، توضیح داد که خروج ائتلاف بین المللی تاثیر بسزایی در امنیت نخواهد داشت زیرا ماموریت کنونی آنها به غیر از حملات هوایی، رزمی نیست.

در مقابل یک مسئول دولتی در عراق، موعد خروج نیروهای رزمی امریکایی از عراق و نقش مستشاری ائتلاف بین المللی که محدودیت زمانی برای خروج ندارد را متفاوت دانست و گفت به موجب توافق دولت عراق و امریکا 31 دسامبر موعد خروج نیروهای امریکایی رزمی است اما ائتلاف بین المللی باقی می ماند و سخنی درباره خروج آن به میان نیامده است.

وی اشاره کرد که ماندن ائتلاف بین المللی در عراق مدت زمانی و محدودیت ندارد و به میزان نیاز نیروهای عراقی به حمایت و مشاوره و تسلیحات بستگی دارد.

همچنین بخوانید

چرا اقلیم کردستان از خروج نیروهای امریکایی از عراق نگران است؟

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا