خبر اولسیاسی

شدت گرفتن رقابت میان احزاب کرد بر سر ریاست جمهوری عراق/ بارزانی خود را برای رقابت با برهم صالح آماده می کند

با نزدیک شدن موعد انتخابات در عراق، رقابت دو حزب اصلی کرد یعنی حزب دموکرات و حزب اتحادیه میهنی بر سر دستیابی به مقام ریاست جمهوری عراق شدت گرفته است.

میدل ایست نیوز: با نزدیک شدن موعد انتخابات در عراق، رقابت دو حزب اصلی کرد یعنی حزب دموکرات و حزب اتحادیه میهنی بر سر دستیابی به مقام ریاست جمهوری عراق شدت گرفته است.

از سال 2005 در عرف سیاسی عراق چنین جا افتاده که ریاست جمهوری عراق به کردها و نخست‌وزیری به شیعیان و ریاست مجلس به اهل سنت واگذار شود. البته این عرف سیاسی هیچ مستند قانونی ندارد و هیچ متن حقوقی چنین توزیعی را تضمین نمی‌کند.

براساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهوری با رأی دو ـ سوم نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود و اگر در میان نامزدها هیچ کدام از رأی دو ـ سوم برخوردار نشد، در میان دو نامزدی که بیشتری رأی را آورده‌اند، رأی‌گیری مجدد می‌شود و هرکدام که اکثریت آرا را به دست آورد رئیس جمهور خواهد بود.

«محمد زنگنه»، از سران حزب دموکرات کردستان،  به ریاست مسعود بارزانی، در این باره می‌گوید که حزب دموکرات به مقام ریاست جمهوری به چشم سهم قومیت کرد و نه سهم حزب خاصی نگاه می‌کند اما اتحادیه میهنی آن را سهم حزب خود می‌داند.

به گفته زنگنه اگر توافقات و زدوبندهای اتحادیه میهنی با احزاب متنفذ بغداد نبود این حزب هیچ منصبی در روند سیاسی عراق به دست نمی‌آورد و جلال طالبانی هم خود نامزد مسعود بارزانی برای ریاست جمهوری عراق بود.

این سخن در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه میهنی تأکید می‌کند که توافقی میان دو حزب وجود دارد که به موجب آن ریاست اقلیم کردستان سهم حزب دموکرات و در عوض منصب ریاست جمهوری سهم حزب اتحادیه میهنی است.

زنگنه می‌افزاید که در حال حاضر برخی گروه‌های عرب اهل سنت می‌کوشند که ریاست جمهوری را به دست بگیرند و ریاست مجلس را به کردها واگذار کنند.

او درباره نامزدهای کردها برای این منصب می‌گوید که هر نامزدی که از تأیید احزاب کرد برخوردار شود نامزد شایسته خواهد بود اما تاکنون هیچ توافقی در این باره به دست نیامد و آنچه در شبکه‌های اجتماعی درباره مطرح شدن نام «فاضل میرانی» و «هوشیار زیباری» و «برهم صالح» به میان آمده همگی اظهار نظرهای رسانه‌ای است.

از سوی دیگر، «اریز عبدالله»، از سران اتحادیه میهنی کردستان، می‌گوید که منصب ریاست جمهوری سهم کردها و به طور خاص اتحادیه میهنی است و این عرفی است که جا افتاده و با اینکه برخی احزاب و شخصیت‌های سیاسی دیگر در پی دستیابی به این سمت هستند، اتحادیه میهنی بر ماندن این سمت به دست خودش پافشاری می‌کند.

او گفت که عملکرد اتحادیه میهنی در سال‌های گذشته نشان داده که سیاست‌هایش با واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی عراق متناسب‌تر است.

عبدالله درباره نامزدهای این حزب برای ریاست جمهوری عراق نیز گفت که برهم صالح اصلی‌ترین نامزد این حزب است هرچند نامزدهای دیگری هم وجود دارند.

همزمان منابعی خبر داده‌اند که نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، نیز خود را برای ریاست جمهوری عراق آماده می‌کند و حتی دوره‌های فشرده تقویت زبان عربی برای وی برگزار شده است.

پیش از این «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، و نیز «محمود المشهدانی»، رئیس مجلس اسبق عراق، که هر دو از چهره‌های سیاسی اهل سنت این کشور هستند موضوع واگذاری ریاست جمهوری عراق به نامزد اهل سنت را مطرح کرده بودند.

این در حالی است که برخی گمانه‌زنی‌های سیاسی درباره توافق صدر و بارزانی برای واگذاری ریاست جمهوری عراق به حزب دموکرات و نخست‌وزیری به جریان صدر مطرح شده است.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا