سرخط خبرهاسیاسی

بحرانی شدن اختلافات در میان سران «اخوان المسلمین»

پایگاه رسمی اخوان المسلمین با انتشار بیانیه‌ای با امضای «الاخوان» از موافقت 84 درصد اعضای شورای عمومی اخوان با برکناری ابراهیم منیر خبر داد.

میدل ایست نیوز: صدور بیانیه‌های مختلف درباره برکناری‌های متقابل در میان سران اخوان المسلمین نشان‌دهنده شدت گرفتن اختلافات درون این حزب است.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه خبر داد که به بیانیه داخلی اخوان المسلمین دست یافته که نشان می‌دهد «ابراهیم منیر»، معاون و قائم‌مقام مرشد اخوان، روز چهارشنبه شماری از سران این گروه را به اتهام «تصمیمات تفرقه‌افکنانه» اخراج کرده است.

این بیانیه ادامه بیانیه صادره در روز یکشنبه است که در آن از ارسال پرونده 6 عضو بلندپایه اخوان به کمیته تحقیق و نظارت خبر داده شده بود. مهم‌ترین این افراد محمود حسین، مدحت الحداد، همام یوسف هستند که همگی بیرون مصر به سر می‌برند.

منیر همه تصمیمات این گروه را خلاف آیین‌نامه داخلی حزب دانسته بود بی آنکه مشخص باشد که آنان دقیقا چه تصمیماتی گرفته‌اند که خشم قائم‌مقام مرشد را برانگیخته است.

عصر امروز (چهارشنبه 13 اکتبر) پایگاه رسمی اخوان المسلمین با انتشار بیانیه‌ای با امضای «الاخوان» از موافقت 84 درصد اعضای شورای عمومی اخوان با برکناری ابراهیم منیر خبر داد.

به موجب این بیانیه، 78 درصد اعضای این شورا همچنین با انحلال هیئتی که منیر ریاست آن را بر عهده دارد و در حکم بالاترین نهاد اجرایی اخوان المسلمین است، موافقت کرده‌اند.

در این بیانیه تأکید شده که این تصمیم در جلسه شورا که با حد نصاب قانونی برگزار شده گرفته شده و «بیانگر تصمیم جماعت اخوان المسلمین است» و از همه خواسته شده به آن احترام بگذارند.

خبرگزاری «آناتولی» در گزارش خود به نقل از منابع آگاه تأکید کرده که علت بحران داخلی در عالی‌ترین سطح رهبری اخوان به انتخابات داخلی آن برمی‌گردد که در ماه سپتامبر برگزار شد و سران معزول حاضر به پذیرش نتایج آن نشدند و از وجود تخلف در برگزاری آن سخن گفتند در حالی که ابراهیم منیر از مدافعان نتایج این انتخابات بود.

اخوان المسلمین از سال 2013 که طی یک کودتا در مصر از قدرت کنار گذاشته و فعالیتش در مصر غیر قانونی اعلام شد، دچار مشکلات شدید داخلی به علت تشتت شورای رهبری شده است. بسیاری از سران اخوان از جمله مرشد آن محمد بدیع، در زندان یا در تبعید به سر می برند یا در داخل مصر به صورت مخفیانه زندگی می‌کنند.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا