خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

انتخابات پارلمانی عراق؛ کاهش پررنگ پایگاه اجتماعی احزاب سنتی در اقلیم کردستان

نتایج انتخابات پارلمانی اخیر منجر به کاهش چشمگیر سبد آرای احزاب سنتی در اقلیم کردستان شده و خودداری بسیاری از شهروندان در مشارکت در انتخابات پیامی سیاسی به احزاب حاکم در اقلیم به شمار می‌رود.

میدل ایست نیوز: همانند احزاب بزرگ عراقی، نتایج انتخابات پارلمانی منجر به کاهش چشمگیر سبد آرای احزاب سنتی در اقلیم کردستان شده است و خودداری بسیاری از شهروندان در مشارکت در انتخابات پیامی سیاسی به احزاب حاکم در اقلیم به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته با پرونده‌های فساد، عدم پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان و اعمال محدودیت‌ها بر آزادی‌های عمومی و بازداشت فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران دست به گریبان بودند.

از حیث کرسی‌ها و آرای به دست آمده و بر اساس نتایج اولیه اعلام شده، جنبش تغییر بزرگ‌ترین بازنده احزاب کُرد به شمار می‌رود که با اتحادیه میهنی کردستان هم‌پیمان شده و ائتلافی تحت عنوان «ائتلاف کردستان» را تشکیل داد و علیرغم کسب 6 کرسی در انتخابات 2018، در انتخابات امسال از کسب حتی یک کرسی هم باز ماند.

اما از حیث آرای کسب شده، حزب دموکرات کردستان علیرغم اینکه توانست شمار کرسی‌های خود در انتخابات 2018 را از 25 کرسی به 32 کرسی در انتخابات زودهنگام اخیر افزایش دهد ولی سبد آرایش شاهد کاهش قابل توجهی بود، این گروه در انتخابات 2018 میلادی 724727 رای کسب کرد اما امسال این تعداد آرا به 420430 رای کاهش یافت.

در مقابل، اتحادیه میهنی کردستان که فکر می‌کرد پس از ائتلاف با جنبش تغییر می‌تواند تعداد کرسی‌های خود را از 18 عدد به 30 کرسی افزایش دهد به دلیل مشکلات داخلی و اخراج «شیخ جنگی» از صحنه سیاسی، علیرغم کسب 17 کرسی، آرای 214455 تن از طرفداران خود را از دست داد، اتحادیه میهنی در انتخابات 2018 توانسته بود 364638 رای کسب کند اما در انتخابات اخیر تنها موفق به کسب آرای 150155 نفر شد.

در انتخابات پارلمانی زودهنگام اخیر که طبق آمار اعلام شده تنها 41 درصد یعنی 9.77.779 نفر از میان افراد دریافت کننده کارت‌های انتخاباتی و نه واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند، به ترتیب استان‌های اربیل، سلیمانیه و دهوک شاهد مشارکت 46 درصدی، 37 درصدی و 54 درصدی بوده است.

به گفته «غیاث سورجی»، عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان، دلیل کاهش محبوبیت احزاب سنتی در اقلیم کردستان به افزایش سطح آگاهی رای‌دهندگان کُرد همانند دیگر رای‌دهندگان عراقی باز می گردد که در هر دوره انتخابات جدید شاهد افزایش بیشتری است.

وی درباره احتمال اینکه این کاهش محبوبیت به دلیل تنبیه این احزاب از سوی افکار عمومی یا کاهش مشارکت مردمی باشد، گفت: مردم بیشتر متمایل به احزاب جدید هستند اما به دلیل کاهش مشارکت مردمی و پایگاه نسبتا ثابت احزاب حاکم عملا این احزاب دوباره بیشترین کرسی‌ها را با آرایی بسیار کمتر به دست آوردند

در این میان، جنبش «نسل جدید» توانست در سطح اقلیم کردستان غافل‌گیری پررنگی رقم بزند شمار کرسی‌های خود را از 3 عدد در انتخابات 2018 به 9 کرسی در انتخابات اخیر افزایش دهد.

«ریبین سلام»، عضو حزب دموکرات اقلیم کردستان اظهار داشت: کاهش محبوبیت احزاب سنتی در اقلیم کردستان پیامی از سوی رای‌دهندگان به احزاب حاکم در اربیل و سلیمانیه است که مضمون آن کاملا شبیه به وضعیت دیگر احزاب در مناطق مختلف عراق دارد.

وی افزود: مردم اقلیم کردستان خواهان خدمات، مبارزه با فساد و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی خود است نه اینکه شعارها تنها در حد تبلیغات باقی بماند.

سلام در پایان هشدار داد احزاب کُرد در برابر آزمونی دشوارتر قرار دارند که انتخابات پارلمانی اقلیم است که در سال آتی برگزار خواهد شد و برخلاف احزاب سنتی عراقی که 4 سال برای آزمون دادن و بهبود محبوبیت خود وقت دارند، احزاب کُرد زمان زیادی ندارند و باید پیام رای‌دهندگان با جدیت دریافت کرده و بدان پاسخ فوری دهند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا