خبر اولسیاسی

تغییر در شمار کرسی ها پس از اعلام نتایج جدید انتخابات عراق

کمیساریای عالی مستقل انتخابات از بامداد امروز نتایج تازه‌ برخی استان‌ها را در سایت رسمی خود اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: با آغاز تدریجی اعلام نتایج شمارش دستی آرای بیش از 8 هزار صندوق در کنار بیش از 3 هزار صندوق شمارش نشده، گزارش‌ها نشان‌دهنده تغییراتی در شمار کرسی‌های ائتلاف‌های انتخاباتی است.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات از بامداد امروز نتایج تازه‌ برخی استان‌ها را در سایت رسمی خود اعلام کرد.

براساس نتایج جدید شمار کرسی‌های ائتلاف فتح از 16 کرسی به 18 کرسی افزایش یافته، کرسی‌های ائتلاف دولت قانون با افزایش یک کرسی 38 کرسی شده، به کرسی‌های تشکل امتداد نیز 3 کرسی اضافه شده و آنان هم به 13 کرسی دست یافته‌اند ضمن اینکه یک کرسی نیز بر شمار کرسی های ائتلاف نیروهای حکومت ملی افزوده شده است و تعداد کرسی‌های آنها به 5 کرسی افزایش یافته است.

حزب دموکرات کردستان هم با افزایش یک کرسی به 33 کرسی دست یافته است.

همچنین گزارش شده که یک کرسی از کرسی‌های جریان صدر کاهش یافته است. ضمن اینکه «حرکة حسم» هم یک کرسی خود را از دست داد و اکنون یک کرسی در مجلس دارد. از نیروهای مستقل نیز 2 کرسی کاسته شد و آنها کنون 39 کرسی دارند.

همزمان مقتدی صدر با انتشار توئیتی نوشت که اختلافات سیاسی بر سر نتایج انتخابات و تأخیر در اعلام نتایج و تحت فشار گذاشتن کمیساریای عالی مستقل انتخابات نتیجه‌ای جز ضرر  دیدن بیشتر مردم ندارد به خصوص که به گفته وی، هر تغییری در حدی نیست که «تشکل بزرگ‌تر» در پارلمان را تغییر دهد.

«عماد جمیل»، عضو تیم رسانه‌ای کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق نیز تأکید کرد که نتایج نهایی و قطعی انتخابات پس از بررسی شکایت‌ها و نظر نهائی دادگاه فدرال احتمالا تا 20 روز دیگر و تا پایان ماه جاری میلادی انجام خواهد شد.

او افزود که نتایج اعلام شده نتایج اولیه است و می‌تواند شاهد تغییرات بسیاری باشد و کمیساریا هنوز تعداد برندگان و کرسی‌های آنها را اعلام نکرده است.

عصر دیروز کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که نتایج اعلام شده نتایج اولیه است و شامل نتایج حدود 12 هزار صندوق رأی در سراسر عراق نمی شود.

در بیانیه رسمی کمیساریا تأکید شد که آرای 45 هزار و 716 صندوق به صورت الکترونیکی شمارش شده و 8 هزار و 547 صندوق به قید قرعه برای شمارش دستی و انطباق با آرای الکترونیکی در نظر گرفته شده که هنوز شمارش نشده و نتایج آنها باید به نتایج اولیه اضافه شود. ضمن اینکه 3 هزار و 681 صندوق هم هنوز اساسا شمارش نشده است. این یعنی نتایج اولیه بدون در نظر گرفتن آرای بیش از 12 هزار صندوق رأی بوده است.

با این همه، کمیساریا اعلام کرده که تشکل‌های سیاسی از روز سه‌شنبه (12 اکتبر) به مدت 3 روز فرصت اعتراض دارند اما با گذشت 24 ساعت از این موعد، هنوز مشخص نیست که وقتی نتایج 12 هزار صندوق رأی اعلام نشده و نتایج نهائی مشخص نیست،  نامزدها و تشکل‌ها دقیقا به چه نتیجه‌ای باید اعتراض کنند.

این آشفتگی‌ها در اعلام نتایج موجب انتقادات گسترده از عملکرد کمیساریای مستقل انتخابات در این باره در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عراقی شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا