خبر اولسیاسی

مصر می خواهد ترکیه را در سوریه به چالش بکشد؛ مقدمه چینی برای برقراری نخستین تماس تلفنی بین سیسی و اسد

منابع مصری از مقدمه چینی مسئولان مصری برای هماهنگی گفت وگوی تلفنی میان رؤسای جمهور مصر و سوریه طی روزهای آتی خبر دادند.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع خاص در مصر خبر داد که مقامات مصری در قاهره در حال انجام هماهنگی برای برقراری تماس تلفنی بین «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر و «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه، طی روزهای آتی هستند.

به گفته این منابع، این تماس که نخستین در نوع خود به شمار می رود، در چارچوب برنامه های مصر برای ایفای نقش بیشتر این کشور در پرونده سوریه طی مرحله آتی و در سایه تلاش مصر برای همگام شدن با ترکیه در پرونده های منطقه ای انجام می شود.

در همین راستا، این منابع گفتند ارتباط امنیتی بین مصر و ترکیه با روند خوب و منظمی در جریان است و سفر هیئت های امنیتی بین دو کشور به صورت منظم و ماهانه انجام می شود.

منابع مذکور گفتند طی نشستی که اخیرا بین مقامات امنیتی دو کشور برگزار شده است، یک مقام مصری بلندپایه تاکید کرد که قاهره نمی پذیرد ترکیه رهبری منطقه عربی را در دست داشته باشد اما می تواند شراکت با ترکیه بر سر این مساله را قبول کند.

این منابع احتمال دادند که با توجه به تداوم مشکلات بین دو کشور و عدم پیشرفت در نشست ها، هیچ دیداری در سطح دیپلماتیک یا دولتی بین دو کشور تا پایان سال جاری انجام نشود.

منابع مذکور توضیح دادند که دشواری ترکیه در اعلام موضع واضحی درباره خواسته های مصر تا پیش از پایان سال جاری، نشان دهنده عدم اتخاذ گام های رسمی جدید در سطح روابط بین دو کشور است.

آنها اشاره کردند که مهمترین این خواسته ها مربوط به پرونده لیبی است که قاهره در آن از ترکیه می خواهد موضع واضحی نسبت به خروج نیروهای نظامی وابسته به خود از غرب لیبی اتخاذ، و در توافقنامه های امضا شده بین آنکارا و دولت وفاق لیبی بازنگری کند.

این منابع فاش کردند که مصر اخیرا پرونده سوریه را در راس پرونده های دارای اهمیت بین دو کشور قرار داده است و طی آخرین نشست بین طرفین، هیئت امنیتی مصر مطالبی درباره نوع حضور ترکیه در سوریه مطرح کرده است.

به گفته منابع مذکور مصر در حالی این مطالب را مطرح کرده که پیشتر رایزنی هایی در سطح امنیتی با مقامات سوریه انجام شده است.

قاهره در خصوص این خواسته ها پاسخی دریافت نکرده است که این مساله فرضیه عدم پیشرفت قابل توجه در روابط بین دو کشور تا پیش از پایان سال جاری را تقویت می کند.

مشخص است که مصر به دنبال برهم زدن اوضاع با ترکیه با هدف تقویت موضع خود در مذاکره بر سر پرونده های منطقه است، به گونه ای که قاهره با قدرت وارد پرونده سوریه می شود تا با آنکارا در پرونده لیبی مذاکره کند به خصوص با توجه به اینکه پرونده سوریه همان اهمیتی را برای ترکیه دارد که پرونده لیبی برای مصر مهم است.

در همین راستا منابعی به العربی الجدید گفتند که مقامات مصر در نشست های اخیر به همتایان ترکیه ای گفتند حضور ترکیه در سوریه با توجه به منافعی که قاهره در دمشق دارد، نگران کننده است اما مسئولان ترکیه در واکنش به این مساله پرسیدند که حضور روسیه در سوریه برای مصر نگران کننده نیست؛ مسئولان مصر نیز در پاسخ به این سوال گفتند که نقش روسیه در سوریه موقتی است برخلاف ترکیه که به دنبال کنترل بر منطقه عربی است.

پیش از این و در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک و در نخستین دیدار بین طرفین از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه، «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر و «فیصل المقداد»، رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه دیدار کردند و به بررسی راه های پایان بحران در سوریه پرداختند.

وزرای امور خارجه مصر و سوریه در مقر هیئت مصر در نیویورک برای بررسی راه های پایان بحران در سوریه دیدار کردند و وزیر امور خارجه سوریه در این دیدار بر اهمیت روابط بین دو کشور به ویژه در سایه پیوندهای تاریخی میان آن دو تاکید کرد.

المقداد همچنین به تحولات بحران سوریه اشاره و بر اهمیت بسیج تلاش ها برای حل آن و احترام به حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن تاکید کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا