خبر اولسیاسی

نگاهی به تعریف «فراکسیون اکثریت» در قانون انتخابات عراق

در سایه تاکید فراکسیون صدر در حق خود برای تشکیل دولت بر اساس قانون و به عنوان فراکسیون اکثریت، دوباره بر سر تعریف فراکسیون اکثریت میان گروه‌های سیاسی اختلافاتی به وجود آمده است.

میدل ایست نیوز: در سایه تاکید فراکسیون صدر در حق خود برای تشکیل دولت بر اساس قانون و به عنوان فراکسیون اکثریت، دوباره بر سر تعریف فراکسیون اکثریت اختلافاتی به وجود آمده و ائتلاف دولت قانون نیز تعتقاد دارد ماده 45 قانون انتخابات که جا‌به‌جایی نامزدها میان فراکسیون‌ها را پیش از تشکیل دولت منع کرده است، مانعی برای ائتلاف‌بندی‎ها برای تشکیل فراکسیون اکثریت ایجاد نمی‌کند.

در همین رابطه، «علی التمیمی»، کارشناس مسائل قانونی عراق در گفت‌وگو با العالم الجدید تصریح کرد: ماده 76 قانون اساسی تصریح دارد که رئیس جمهوری نامزد فراکسیون‌ پارلمانی دارای بیشترین کرسی را مامور تشکیل کابینه می‌کند که بعد از آن در سال 2010 و 2014 دادگاه عالی فدرال طی تفسیرهایی اعلام کرد فراکسیون اکثریت پس از برگزاری انتخابات و از یک فهرست یا بیشتر تشکیل می‌شود که پس از ادای سوگند قانون اساسی دارای بیشترین تعداد کرسی باشند.

التمیمی افزود: پس از صدور قانون انتخابات در سال 2020، ماده 45 قانون اساسی جابه‌جایی نامزدها میان ائتلاف‌ها را مگر پس از تشکیل دولت منع کرد اما این ماده این اجازه را داد که خود فراکسیون‌ها با یکدیگر ائتلاف کنند بدین معنی که ماده 45 تفسیر دادگاه عالی فدرال درخصوص فراکسیون اکثریت را به دلیل ممانعت از نقل و انتقالات باطل کرد.

وی ادامه داد: این ماده ائتلاف‌بندی میان فراکسیون‌ها و احزاب را مجاز شمرد اما تغییر فراکسیون نامزدها را منع کرد با این هدف که مانع از تشکیل فراکسیون جایگزین به جای فراکسیون برنده در انتخابات شود.

التمیمی ادامه داد: هدف از ائتلاف‌بندی‌ها این است که به اکثریت مطلق عددی برای تشکیل دولت دست یابند، معنی این امر آن است که فراکسیون اکثریت همان گروهی است که در ابتدا آرای بیشتری کسب کرده است و نخست‌وزیر از سوی این گروه معرفی خواهد شد.

بر اساس نتایج اولیه اعلام شده انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق، فراکسیون صدر تونسته 72 کرسی، ائتلاف دولت قانون 36 کرسی و ائتلاف فتح 18 کرسی به دست آورد.

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات، جریان صدر حق تشکیل دولت را از آن خود دانست و تاکید کرد که ما فراکسیون اکثریت هستیم و دولت را تشکیل خواهیم داد تا اینگونه دوباره امکان بروز سناریوی سال 2010 فراهم شود که ایاد علاوی بیشترین کرسی پارلمانی را به دست آورد اما دادگاه فدرال اعلام کرد که فراکسیون اکثریت آن است که داخل پارلمان تشکیل می شود.

در همین رابطه، ماده 45 قانون انتخابات تصریح دارد هیچ نماینده، حزب و یا فراکسیونی حق ندارد که به ائتلاف، حزب یا فراکسیون دیگری منتقل شود مگر بعد از تشکیل دولت جدید اما این امر حق فراکسیون‌ها را برای ائتلاف‌بندی با فهرست‌های دیگر پیش از انتخابات را نقض نمی کند.

در این میان، «علی الغانمی»، عضو ائتلاف دولت قانون اظهار داشت: هیچ فراکسیونی نمی‌تواند نیمی از کرسی‌های پارلمانی به اضافه یک کرسی را در پارلمان جدید به دست آورد لذا این امر مستلزم ائتلاف‌بندی‌ها برای تشکیل فراکسیون اکثریت است که مسئولیت تشکیل دولت را برعهده خواهد داشت.

الغانمی اظهار داشت: قانون انتخابات عدم انتقال نمایندگان جدید به فراکسیون‌های دیگر را مشخص کرده اما ممانعتی از ائتلاف‌بندی‌های جدید نکرده است به این معنا که نامزد منتخب نمی‌تواند برای افزایش شمار کرسی‌های فراکسیونی خاص برای ایجاد فراکسیون اکثریت از فراکسیون خود خارج شود.

وی درباره ائتلاف‌بندی‌های آینده گفت: مانعی برای ائتلاف فراکسیون‌های سیاسی همسو با یکدیگر وجود ندارد اما به اعتقاد من پایه و اساسی عملیات سیاسی اتی از فراکسیون صدر نشات خواهد گرفت چرا که آنها بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمانی را به دست آورده اند و نقش جذب‌کننده دیگر فراکسیون‌ها برای تشکیل دولت را بازی خواهند کرد یا اینکه فراکسیون‌های دیگر موفق شوند به دور از صدری‌ها برای تشکیل دولت به ائتلاف با یکدیگر برسند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا