سرخط خبرهاسیاسی

توضیح کمیساریای انتخابات عراق درباره سازوکار رسیدگی به شکایت های انتخاباتی

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که زمان دریافت شکایت‌های نامزدها از نتایج انتخابات تا پایان ساعت اداری فردا (سه‌شنبه 19 اکتبر) است.

میدل ایست نیوز: یک مقام در کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق درباره سازوکار رسیدگی به شکایت های انتخاباتی توضیح داد.

«عماد جمیل»، عضو تیم اطلاع‌رسانی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، به خبرگزاری رسمی عراق گفت که زمان دریافت شکایت‌های نامزدها از نتایج انتخابات تا پایان ساعت اداری فردا (سه‌شنبه 19 اکتبر) است.

او گفت که بعد از آن مرحله رسیدگی به شکایت‌ها و پاسخ کمیساریا می‌رسد و سپس واحد قضائی درباره تک‌تک‌ شکایت‌ها و دفاع کمیساریا داوری می‌کند و حکمِ الزام‌آور صادر می‌کند.

جمیل گفت که شمار شکایت‌ها بیش از هزار مورد است و این کاملا طبیعی است چون همه طرف‌هایی که رأی نیاورده‌اند شکایت تنظیم می‌کنند.

او گفت که بعید است این شکایت‌ها تغییر چندانی در نتایج انتخابات ایجاد کند  و افزود که کمیساریا آماده بازشماری آراء برای ایجاد اطمینان است.

وی گفت که آمار رأی‌های نهائی اعلام‌شده توسط کمیساریا را می‌توان با ارقامی که پس از پایان رأی‌گیری در اختیار ناظران قرار داده شده مقایسه کرد و در صورت مطابقت این آمار، شکایت رد می‌شود و در صورت مغایرت هیئت قضائی است که تصمیم می‌گیرد.

نتایج نهائی غیر قطعی انتخابات عراق که شنبه شب اعلام شد با واکنش منفی برخی از گروه های سیاسی عراق مواجه شده است. برخی مناطق عراق نیز شاهد تجمعاتی اعتراضی بوده است.

شمار قابل توجهی از گروه های سیاسی عراق خواستار کنار گذاشته شدن نتایج شمارش الکترونیکی و شمارش دستی همه آرا شده اند.

براساس نتایج نهائی غیر قطعی انتخابات پارلمانی عراق و بنابر آخرین آمارها، جریان صدر 73 کرسی، ائتلاف تقدم 38 کرسی، ائتلاف دولت قانون 37 کرسی، حزب دموکرات کردستان 32 کرسی، ائتلاف کردستان 17 کرسی، اتحادیه میهنی کردستان 15 کرسی و ائتلاف عزم 15 کرسی از کرسی های پارلمان عراق را به خود اختصاص داده بودند.

ائتلاف فتح 14، جنبش امتداد 9، الجیل الجدید 9، اتحادیه اسلامی 4، جنبش بابلیون 4، تصمیم 3، جریان حکمت ملی عراق 2 و ائتلاف نصر نیز 2 کرسی در پارلمان آتی عراق به دست آورده بودند.

این نتایج پس از بررسی شکایت ها و پس از تأیید نهائی توسط دادگاه فدرال عراق، قطعی شمرده می شود.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرده بود که تعداد آراء مأخوذه 9 میلیون و 77 هزار و 779 معادل 41 درصد نسبت واجدان شرایط است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا