خبر اولسیاسی

نگاهی به توزیع کرسی های مجلس میان ترکمانان و کردها و اعراب در کرکوک

نتایج انتخابات در استان مورد مناقشه کرکوک نشان‌دهنده افزایش کرسی های اعراب و کاهشی کرسی های ترکمانان در این استان است.

میدل ایست نیوز: نتایج انتخابات در استان مورد مناقشه کرکوک نشان‌دهنده افزایش کرسی های اعراب و کاهشی کرسی های ترکمانان در این استان است.

حزب دموکرات کردستان در استان کرکوک مجموعا 50 هزار رأی آورده که میان دو نامزد تقسیم شده است. پیمان کردستان که نتیجه ائتلاف اتحادیه میهنی و جنبش تغییر بود با رأی‌های کمتر از حزب دموکرات، 2 کرسی به دست آورده است.

این بدان معناست که اتحادیه میهنی در مقایسه با انتخابات 2018، که 6 کرسی به دست آورده بود اکنون 2 کرسی خود را از دست داده است.

کردها در کرکوک 6 کرسی به دست آورده‌اند که 2 کرسی دیگر یکی متعلق به جنبش «الجیل الجدید» و دیگری یک نماینده کرد که به صورت فردی نامزد شده است.

ائتلاف ها و فهرست های عربی در این استان هم 4 کرسی به دست آورده‌اند. تنها کرسی مسیحیان در کرکوک نیز به ریان الکلدانی، رئیس گروه بابلیون که به ائتلاف فتح نزدیک است رسیده است.

کرکوک که برخوردار از تنوع قومی و دینی است و از مناطقی است که اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر کنترل آن اختلاف نظر دارند، به 3 دایره تقسیم شده که 136 نامزد برای دستیابی به 12 کرسی آن به اضافه یک کرسی که سهمیه اقلیت‌هاست رقابت می‌کردند.

400 هزار رأی‌دهنده در انتخابات کرکوک شرکت کردند که 50 هزار رأی به حزب دموکرات کردستان داده شد. حزب دموکرات در سال 2018 شرکت در انتخابات کرکوک را تحریم کرد و در این انتخابات برای تضمین رأی آوردن خود فقط دو نامزد را معرفی کرد.

«شاخوان عبدالله» که سابقه نمایندگی از کرکوک را دارد در دایره اول کرکوک 38 هزار رأی به دست آورده که بیشترین رأیی است که یک نامزد مرد در کل عراق به دست آورده است.

نامزد دیگر هم نجوی حمید بود که از دایره دوم کرکوک 11 هزار رأی به دست آورد.

شاخوان عبدالله یک هفته پیش از انتخابات اعلام کرد که حزب برای جلوگیری از تشتت آرای نامزدهایش به 2 نامزد بسنده کرده است.

ترکمان های کرکوک که در 3 ائتلاف در انتخابات رقابت می‌کردند 2 کرسی به دست آورده‌اند که نسبت به دوره قبل کاهش کرسی‌های آنان را نشان می‌دهد.

آنان در انتخابات سابق 3 کرسی در کرکوک به دست آورده بودند اما اکنون شمار کرسی‌هایشان به 2 کرسی کاهش یافته است که اولی به ارشد الصالحی با 23 هزار رأی و دومی به سوسن عبدالواحد رسیده است و هر دو از دایره دوم کرکوک انتخاب شده‌اند.

در این میان ائتلاف «قادمون» که یک بازرگان گمنام به حسین الرماحی ریاست آن را بر عهده دارد حضوری پررنگ در انتخابات داشت اما هیچ یک از نمایندگانش نه در کرکوک رأی آوردند نه در دیگر مناطق عراق.

در عوض اعراب کرکوک در مقایسه با دوره قبل یک کرسی بیشتر به دست آوردند که 3 تای آنها به ائتلاف‌ها و یکی به نامزد مستقل رسیده است.

یکی از مهم‌ترین نامزدهای ائتلاف عربی «عزم»، وابسته به خمیس الخنجر،  در این انتخابات شکست خورد. همچنین نامزد جبهه عربی که در گام اول پیروز شده بود، به علت سهمیه ثابت زنان (کوتا) از گردونه حذف شد و به جای او منی السبیل از ائتلاف «العقد» به ریاست فالح الفیاض وارد مجلس شد. این اولین بار است که ائتلاف الفیاض در کرکوک رأی می‌آورد.

سهمیه ثابت مسیحیان در کرکوک به حزب بابلیون به ریاست «ریان الکلدانی» از سران گردان‌های الحشد الشعبی رسید.

این سومین کرسی است که بابلیون در عراق به دست آورده است.

این اطلاعات همگی به نتایج نهائی غیر قطعی انتخابات عراق که در ساعات پایانی روز شنبه اعلام شد مربوط می شود.

 

همچنین یخوانید:

پدیده های جالب در صحنه انتخابات کرکوک؛ بازگشت حزب دموکرات و تغییر نام فهرست اتحادیه میهنی

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا