خبر اولسیاسی

جنگ پهپادی ترکیه علیه قسد؛ راهکاری به جای عملیات نظامی زمینی؟

در سایه تحرکات ترکیه برای تغییر توازن و معادله در شمال سوریه و احتمال عملیات نظامی علیه قسد از یک ماه پیش تنشی سنگین بر این منطقه سایه افکنده است.

میدل ایست نیوز: در سایه تحرکات ترکیه برای تغییر توازن و معادله در شمال سوریه و احتمال عملیات نظامی علیه نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد)، از یک ماه پیش تنشی سنگین بر این منطقه سایه افکنده است.

در همین رابطه، ارتش ترکیه طی چند روز گذشته عملیات پهپادی علیه فرماندهان و عناصر کُرد «یگان‌های مدافع خلق» به عنوان ثقل اساسی قسد آغاز کرده است.

منابع محلی روز گذشته اعلام کردند: پهپادهای ترکیه یک هدف نظامی را در منطقه تل رفعت در حومه شمالی حلب مورد اصابت قرار دادند؛ منطقه‌ای که تحت کنترل قسد و نیروهای سوری قرار دارد که در پی آن چندین عضو قسد کشته شدند همچنین یکشنبه این هفته نیز یک پهپاد ترکیه‌ای خودروی عناصر قسد در منطقه صرین در عین العرب (کوبانی) را مورد هدف قرار داده بود.

تشکیلات خودمختار شمال شرق سوریه چهارشنبه هفته پیش اعلام کرده بود چندین غیرنظامی در حمله پهپادی ترکیه در کوبانی کشته شده‌اند، این تحولات میدانی پس از آن روی داد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در اواسط ماه جاری پس از حمله به نیروهای ترکیه در شمال سوریه که به جان باختن چندین نظامی این کشور منجر شد، قسد را به حمله نظامی تهدید کرد.

علیرغم تکذیب قسد در قبول مسئولیت این عملیات اما منابع آگاه اعلام کردند آتش از منطقه تل رفعت به روی نظامیان ترکیه گشوده شده است.

واقعیت‌های میدانی حاکی از آن است ارتش ترکیه تصمیم خود را در انجام عملیات نظامی گسترده در غرب رود فرات یا شرق آن برای بازدارندگی نیروهای قسد گرفته اما منتظر نتیجه مذاکرات اردوغان و بایدن در نشست گروه 20 است که قرار است در 30 و 31 اکتبر در رم، پایتخت ایتالیا برگزار شود.

از سوی دیگر، دیدبان حقوق بشر سوریه گفت: فرماندهان گروه‌های نظامی همسو با ارتش ترکیه نیز همه عناصر خود در منطقه عفرین را فراخوانده اند و ترکیه نیز در حال گسیل صدها تن از عناصر خود به تل ابیض در شهر فرات برای انجام عملیات نظامی است.

دیدبان حقوق بشر سوریه افزود: ارتش ترکیه از چند روز پیش تجهیزات نظامی شامل تانک‌ها، توپخانه‌ها، تسلیحات سنگین و لجستیک را به سمت تل ابیض اعزام کرده است.

گفتنی است قسد در اکتبر 2019 میلادی توافق نظامی با طرف روسی برای استقرار نیروهای سوری در منطقه شرق فرات برای متوقف کردن عملیات نظامی ترکیه در آن زمان منعقد کرده بود.

در همین ارتباط، «طه عودت اوغلو»، تحلیلگر امور بین‌الملل به العربی الجدید گفت: قسد طی روزهای اخیر حفر گودال در شمال شرق سوریه را آغاز کرده که در راستای مقابله با حمله قریب الوقوع ارتش ترکیه و گروه‌های مخالف سوری است.

عودت اوغلو اظهار داشت: قسد از پیش از عملیات ارتش ترکیه در اکتبر 2019 سیاست حفر گودال را در پیش گرفته و ارتش ترکیه اکنون از تحرکات اخیر قسد آگاه است و با استفاده از عملیات پهپادی و با تکیه بر اطلاعات میدانی ضربات مهلکی به فرماندهان و عناصر قسد در شمال شرق سوریه و مناطق غرب فرات وارد کرده است.

ارتش ترکیه پیش از این دو عملیات نظامی علیه قسد انجام داده است؛ نخست در غرب فرات در اوایل سال 2018 که به عقب‌نشینی قسد از عفرین در حومه شمالی حلب به سمت تل رفعت منجر شد و عملیات نظامی دوم در اواخر سال 2019 در شرق فرات بود که قسد به تخلیه تل ابیض و راس العین یا همان کوبانی مجبور شد.

به گفته منابع آگاه، ارتش ترکیه 3 هدف در شمال سوریه دارد؛ نخست منطقه تل رفعت در حومه حلب برای دورسازی خطر از منطقه «شاخه زیتون» در عفرین و «سپر فرات» در حومه شمالی حلب.

دوم: در منطقه منبج در حومه شمالی حلب برای حذف حضور قسد در غرب فرات.

سوم: در منطقه عین العرب واقع در شرق رود فرات که تسلط بر آن دارای اهمیت راهبردی و سوق الجیشی برای اتصال آن به منطقه چشمه صلح (یعنی تل ابیض و راس العین) است و این امر منجر به تشدید محاصره و تنگنای قسد در شمال شرق سوریه و از دست رفتن یکی از مهم‌ترین مناطق تحت نفوذشان خواهد شد اما به خاطر اینکه تل رفعت و عین العرب در منطقه تحت نفوذ روسیه قرار دارد و منبج نیز جزء مناطق تحت نفوذ امریکا به شمار می رود، هر گونه پیشروی ارتش ترکیه می‌تواند با واکنش این دو کشور مواجه شود لذا عملیات پهپادی برای تضعیف قسد راهکاری مناسب برای ارتش ترکیه به شمار می رود.

همچنین بخوانید:

ادغام 6 گروه مخالف سوری در قالب «لشکر سوم» برای نبرد قریب‌الوقوع با قسد

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا