سرخط خبرهاسیاسی

تنش در روابط لبنان و عربستان در پی اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ در یمن

وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد که در اعتراض به مواضع وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، سفیر این کشور در ریاض را احضار و یادداشت اعتراضی رسمی به وی ارائه می‌دهد.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد که در اعتراض به مواضع وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، سفیر این کشور در ریاض را احضار و یادداشت اعتراضی رسمی به وی ارائه می‌دهد.

در بیانیه رسمی وزارت خارجه عربستان از اظهارات «جورج قرداحی» مایه تأسف و اهانت به عربستان و متحدانش در جنگ یمن است و تأکید شده که این اظهارات جانبداری آشکار از گروه انصارالله است که به گفته عربستان «امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند».

این وزارتخانه تأکید کرده که این اظهارات خلاف بدیهی‌ترین آداب سیاسی و ناسازگار با روابط تاریخی دو کشور است.

فعالان شبکه‌های اجتماعی فیلمی از اظهارات «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که یک چهره بسیار مشهور رسانه‌ای در جهان عرب است، منتشر کردند که در آن جنگ در یمن را «جنگی پوچ» خواند که باید متوقف شود و تأکید کرد که گروه انصارالله از خود در برابر بمباران و حمله خارجی دفاع می‌کنند.

جورج قرداحی در واکنش به جنجال به پا شده پس از انتشار اظهاراتش تأکید کرد که این اظهارات مربوط به 5 اوت گذشته و یک ماه پیش از پذیرش منصب وزارت در لبنان است.

او گفت که این اظهارات وی بیش از آنکه دفاع از یمن باشد از سر علاقه به عربستان و امارات مطرح شده است و افزود که احترام بسیاری برای ملت‌ها و حکومت‌های امارات و عربستان قائل است.

قرداحی تأکید کرد که امیدوار است جنجال به پا شده درباره این اظهارات موجب پایان یافتن جنگی شود که برای یمن و عربستان و امارات آزارنده شده است.

دفتر نخست‌وزیر لبنان با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که «نجیب میقاتی» بر پایبندی لبنان به روابط برادرانه با کشورهای عربی که به صراحت در برنامه دولت مطرح شده تأکید می‌کند.

این بیانیه افزوده که درباره اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی باید توجه کرد که این اظهارات مربوط به چند هفته پیش از مسئولیت وزارت وی است و «به خصوص در آنچه به مسئله یمن و روابط لبنان با کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی و دیگر کشورهای شورای همکاری مربوط می‌شود، به هیچ عنوان قابل قبول نیست».

در این بیانیه تأکید شده که نخست‌وزیر و دیگر وزرا با جدیت برای برقراری بهترین روابط با عربستان سعودی تلاش می‌کنند و هرگونه دخالت در امور داخلی عربستان را از جانب هر طرف یا گروهی باشد محکوم می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا