خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

صف‌آرایی بی‌سابقه ارتش ترکیه و مخالفان سوری برای حمله قریب الوقوع علیه قسد

منابع نظامی سوری اعلام کردند ارتش ترکیه و گروه‌های مخالف اقدام به صف‌آرایی بزرگ و بی‌سابقه در طول مرزهای شمالی سوریه برای آغاز عملیات نظامی علیه قسد کرده اند.

میدل ایست نیوز: منابع نظامی سوری اعلام کردند ارتش ترکیه و گروه‌های مخالف دمشق اقدام به صف‌آرایی بزرگ و بی‌سابقه در طول مرزهای شمالی سوریه و در نزدیکی مناطق تحت نفوذ نیروهای دموکراتیک کُرد (قسد) برای آغاز عملیات نظامی کرده اند.

منابع سوری مذکور به عربی 21 گفتند: بیش از 30 هزار نیروی ارتش ترکیه و ارتش ملی سوریه (مخالفان دمشق) به ویژه در نزدیکی مناطق تل‌رفعت، منبج و عین عیسی واقع در شمال سوریه صف‌آرایی کرده اند.

این منابع تاکید کردند: گروه‌های مخالفی که در این عملیات مشارکت خواهند کرد همان‌هایی هستند که پیشتر در عملیات سپر فرات، چشمه صلح و شاخه زیتون ترکیه شرکت داشتند.

هنوز زمان آغاز عملیات نظامی معلوم نیست اما منابع سوری تاکید کردند درباره جزئیات این عملیات پنهان‌کاری شدیدی می‌شود اما با توجه به در تحولات میدانی شتابان می توان گفت که این عملیات قریب الوقوع است.

در همین رابطه، خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از منابع محلی و رسانه ای گزارش داد یک کاروان متعلق به نیروهای نظامی ترکیه متشکل از 200 خودرو از طریق گذرگاه غیرقانونی خربه الجوز وارد خاک سوریه شد و به سمت حومه غرب استان ادلب و جبل الزاویه در شمال غرب استان حرکت کرده است.

نیروهای ترکیه روز گذشته نیز تجهیزات نظامی جدیدی شامل خودرو، خودروهای زرهی و نفربر، اسلحه و کمک های لجستیکی را وارد منطقه راس العین در حومه شمال غربی حسکه کرده بودند.

از سوی دیگر، «یوسف الحمود»، سخنگوی اتاق عملیات عزم به عربی 21 گفت:نیروهای ارتش ملی سوریه و دیگر گروه‌های مخالف همه در طول مرز از ادلب تا شرق فرات مستقر شده است.

الحمود در پاسخ به سوالی درباره درستی اطلاعات درخصوص قریب الوقوع بودن حمله و مشارکت گروه‌های مخالف با ارتش ترکیه علیه قسد گفت: ما در آمادگی کامل به سر می بریم و همه احتمالات وارد است.

روزنامه ترکیه‌ای “TÜRKIYE GAZETESI” نیز در در خبری نوشت: همه فرماندهان ارتش ملی سوریه اخیرا به آنکارا فراخوانده شده و در جریان طرح عملیات علیه نیروهای طرفدار پ ک ک قرار گرفتند.

این روزنامه ترکیه‌ای افزود: تل رفعت، منبج، عین عیسی و تل تمر به عنوان مناطق عملیات معرفی شد همچنین شمار سربازانی که برای هر جبهه اعزام خواهد شد، مشخص شد، در این عملیات همانند عملیات چشمه صلح و شاخه زیتون از عناصر باتجربه ارتش ملی سوریه در کنار یگان‌های کماندویی ترکیه نیز استفاده خواهد شد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز اعلام کرد: ترکیه صدها سرباز اضافی را طی شب گذشته به شمال سوریه اعزام کرده است تا در عملیات علیه عناصر قسد شرکت کنند.

بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه نوشت: حمله برنامه‌ریزی شده ترکیه با هدف بستن بیش از دو سوم مرزهای ترکیه به طول 910 کیلومتر با سوریه انجام می شود.

این خبرگزاری افزود: ترکیه در نظر دارد تا بر منطقه جنوب کوبانی یا همان عین العرب تسلط پیدا کند تا مناطق تحت کنترل خود واقع در شرق فرات و غرب آن را به هم متصل کند.

دو منبع مذکور اظهار داشتند: هدف احتمالی دیگر می‌تواند تسلط بر پایگاه هوایی منغ در نزدیکی منطقه اعزاز باشد که در دست عناصر قسد است و از آن برای حمله به نیروهای ترکیه و مخالفان سوری استفاده می شود.

بلومبرگ در ادامه افزود در تاکتیکی برای ممانعت مسکو از مخالفت علنی با عملیات نظامی ترکیه، احتمالا نظامیان تُرک از مناطق کوچکی در جنوب اتوبان راهبردی M4 عقب‌نشینی خواهند کرد که در جنوب ادلب قرار دارد.

سرهنگ احمد حماده، مشاور نظامی ارتش ملی نیز به عربی 21 گفت:منطقه تل رفعت که عناصر قسد در حضور دارند، در صدر مناطق مورد انتظار برای حمله قریب الوقوع قرار دارد.

اخیرا پارلمان ترکیه با اکثریت آرا تمدید مجوز اعزام نیروی نظامی به عراق و سوریه برای انجام عملیات برون مرزی به مدت دو سال دیگر را به تصویب رساند.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا