اجتماعیاقتصادی

بحران آب در عراق؛ طرح‌هایی برای بکارگیری روش‌های نوین آبیاری

با تدام بحران آب در عراق، مقامات این کشور ناچار به تدوین طرحی جدید برای کاهش سطح زیرکشت و استثنا کردن استان‌های هم‌مرز با ایران از کشت زمستانی شدند.

میدل ایست نیوز: با تدام بحران آب در عراق، مقامات این کشور ناچار به تدوین طرحی جدید برای کاهش سطح زیرکشت و استثنا کردن استان‌های هم‌مرز با ایران از کشت زمستانی شدند.

در همین رابطه، وزارت کشاورزی عراق به دنبال جایگزین‌سازی آبیاری پیشرفته با آبیاری سنتی و تعمیم آن به همه مناطق کشور دارد، مسئولان عراقی تصریح دارند آبیاری نوین و پیشرفته در جلوگیری از به هدر رفتن حجم زیادی از آب در کشاورزی تاثیرگذار است.

وزارت کشاورزی و وزارت منابع آب عراق اخیرا تصمیم گرفته تا به دلیل کم‌آبی در طرحی مشترک زمین‌های تحت کشت در فصل زمستان را نسبت به سال گذشته به میزان 50 درصد کاهش دهند.

بر اساس این طرح، ذخایر آبی موجود در پشت سدها فقط برای رفع نیازمندی دو میلیون و 500 هزار دونم (هر دونم مساوی است با یکهزار متر مربع) یعنی نصف مساحت زیر کشت سال گذشته کفایت می کند.

به گفته مسئول بلندپایه عراقی در وزارت کشاورزی، از این طرح برای مقابله با بحران کنونی آب استفاده خواهد شد و برنامه‌ای وجود دارد تا بیش از 500 هزار سامانه آبیاری نوین که به صورت قطره‌ای یا بارانی (تحت فشار) کار می‌کند، وارد کنیم که می‌تواند برای تامین آب بیش از 3 میلیون دونم در فصل زمستان کافی باشد.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد:بکارگیری روش‌های کشاورزی زمین از جمله آبپاش‌ها، بذرهای اصلاح شده کارایی خود را در عراق به ویژه در صلاح الدین و الانبار ثابت کرده است.

این مقام عراقی تصریح کرد: نهادهای بین‌المللی از این رویکرد عراق برای انتقال از آبیاری سنتی به آبیاری نویت حمایت خواهند کرد و عراق عملا برای کسب حمایت نهادهای بین المللی وارد عمل شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل درباره امنیت آبی در منطقه عربی، 17 کشور از مجموع 22 کشور عربی اکنون در وضعیت فقر آبی قرار دارند و 12 کشور از جمله عراق زیر خط فقر آبی هستند.

عراق در سال 2019 و 2020 میلادی موفق شد در تولید بیش از 10 محصول کشاورزی از جمله گندم، جو، سیب زمیین، خیار و گوجه فرنگی به خودکفایی برسد اما با کاهش زمین‌های زیرکشت در نتیجه کم آبی دولت ناچار به لغو واردات این محصولات شده است.

در همین ارتباط، «احمد الخزرجی»، عضو اتحادیه کشاورزان عراقی به العربی الجدید گفت: بهبود پررنگی که کشور در زمینه کشاورزی شاهد بود، اخیرا با بحران آب به وجود آمده کاهش یافته است.

الخزرجی افزود: بکارگیری روش‌های نوین آبیاری می‌تواند تبعات بحران آبی را اندکی کاهش دهد و دولت باید با ارائه وام‌ها و تسهیلان لازم برای خرید سامانه‌های آبیاری نوین از کشاورزان حمایت کند.

«عادل المختار»، کارشناس کشاورزی هم گفت: آبیاری قطره‌ای و بارانی می‌توان منجر به کاهش 50 تا 60 درصدی هدررفت آب در آبیاری سنتی شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا