سرخط خبرهاسیاسی

بستن خیابان ها و قطع اینترنت در سودان در آستانه تظاهرات گسترده مردمی

مخالفان حکومت نظامیان در سودان از مردم خواسته‌اند که در تظاهراتی گسترده با شعار «ارحلوا» (بروید) شرکت کنند.

میدل ایست نیوز: در حالی که قرار است امروز به دعوت فعالان مدنی و مخالفان کودتا در سودان، تظاهراتی گسترده برگزار شود، منابع خبری از قطع اینترنت و اختلال در ارتباطات در این کشور خبر داده‌اند.

به گزارش «الجزیره»، مخالفان حکومت نظامیان در سودان از مردم خواسته‌اند که در تظاهراتی گسترده با شعار «ارحلوا» (بروید) شرکت کنند.

همزمان گزارش شده که نیروهای امنیتی سودان بسیاری از مسیرهای مواصلاتی مهم و همه پل‌ها در خارطوم را بسته اند.

نظامیان حاکم بر سودان همچنین خدمات اینترنت در سراسر خارطوم را که از 5 روز پیش بسیار ضعیف شده بود، از چند ساعت پیش کاملا مسدود کرده‌‌اند.

گروه هایی که فراخوان تظاهرات داده‌اند با ارسال پیام‌های کوتاه متنی و با دیوارنشت‌ها مردم را به مشارکت در این تظاهرات دعوت می‌کنند.

تجمع نیروهای حرفه‌ای سودان و نیروهای آزادی و تغییر با انتشار بیانیه‌هایی ضمن دعوت از مردم به تظاهرات تأکید کردند که مطالبه آنها آزادی همه بازداشت‌شدگان روزهای اخیر و در رأی آنها عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر، و اجرای دوباره میثاق قانونی و بازگشت همه تشکیلات و نهادهای حکومت انتقالی غیر نظامی و ابطال همه تصمیماتی است که از 25 اکتبر به بعد گرفته شده است.

به موازات این تحولات، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، تأکید کرد که نیروهای امنیتی سودان باید به آزادی‌ها و حقوق بشر احترام بگذارند و افزود که هرگونه برخورد خشونت آمیز با تظاهرات غیر قابل قبول است.

سفارت امریکا در سودان هم بر ضرورت تضمین حق شهروندان در آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز تأکید کرد.

«جفری فلتمن»، فرستاده ویژه امریکا در امور شاخ آفریقا، نیز گفت که با «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش سودان، و «عبدالله حمدوک»، رئیس دولت معزول، و «مریم الصادق»، وزیر خارجه معزول، تلفنی مذاکره کرده است.

او گفت که به روشنی به مقامات سودان گفته که امریکا اوضاع این کشور را به دقت زیر نظر دارد و باید به مردم اجازه داد که تظاهرات خود را آزادانه برگزار کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا