اقتصادیسرخط خبرها

عراق بیش از نیمی از «گاز همراه» تولیدی خود را می‌سوزاند

وزارت نفت عراق اعلام کرد تولید گاز همراه در ماه سپتامبر گذشته به 2879 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت که 1507 میلیون متر مکعب آن در مشعل‌ها سوزانده شده است.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق اعلام کرد تولید گاز همراه در ماه سپتامبر گذشته به 2879 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت که 1507 میلیون متر مکعب آن در مشعل‌ها سوزانده شده است.

وزارت نفت عراق در آماری رسمی اعلام کرد: تولید گاز در سراسر عراق در ماه سپتامبر گذشته به 2879 میلیون متر مکعب افزایش یافت که 1507 میلیون متر مکعب آن در مشعل‌ها سوزانده شد.

این وزارتخانه در ادامه افزود: تولید گاز همراه در میادین شمال و مرکز کشور به 348 هزار متر مکعب در روز می رسد که 115 هزار متر مکعب آن سوزانده می شود همچنین تولید گاز همراه در میادین استان بصره، ذی قار و میسان به 2531 میلیون متر معکب می رسد که 1392 میلیون متر مکعب آن مشعل‌سوزی می شود.

وزارت نفت عراق در پایان اظهار داشت: تولید گاز شیرین عراق در روز 1317 میلیون متر مکعب و تولید گاز مایع در روز به 5571 میلیون تُن می رسد.

بر اساس آمارهای اولیه وزارت نفت، ذخایر گازی عراق 124 تریلیون متر مکعب برآورد شده که 70 درصد از گاز عراق، گاز همراه با نفت است.

عراق در جایگاه یازدهم بزرگترین دارنده گاز طبیعی در جهان و چهارم در میان کشورهای عربی قرار دارد.

عراق سالانه تقریبا به اندازه دو برابر گازی که از ایران وارد می‌کند، پدیده مشعل‌سوزی دارد؛ یعنی به خاطر نبود تجهیزات، توان جمع‌آوری گازی که همراه با نفت (گاز همراه) از میادین نفتی استخراج می‌شود را ندارد و در مشعل‌ها سوزانده و به هدر می‌دهد.

عراق هم‌اکنون سالانه ۲۹ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند که ۱۸ میلیارد متر مکعب آن در مشعل‌ها سوزانده و هدر داده می‌شود و تنها ۱۱ میلیارد متر مکعب آن به مصرف داخلی می‌رسد.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا