خبر اولسیاسی

گشایش در روابط بین امارات و فلسطین پس از سالها تنش

حضور فلسطین در نمایشگاه اکسپو دبی و دیدار رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین با محمد بن راشد، از نشانه های بهبود روابط بین تشکیلات خودگردان فلسطین و امارات متحده عربی است.

میدل ایست نیوز: پس از تنش و رخوت در روابط بین تشکیلات خودگردان فلسطین و امارات متحده عربی و توقف کامل دیدار مقامات دو طرف، در پی اقدام امارات به عادی سازی روابط با اسرائیل در سپتامبر 2020 و پذیرفتن «محمد دحلان»، دشمن سرسخت «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نشانه هایی از بهبود روابط بین دو طرف و امکان بازگشت روابط به روند سابق خود، ظاهر شده است.

مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین در نمایشگاه اکسپو 2020 در دبی با وجود اینکه پیشتر حضور در آن را به دلیل حضور اسرائیل تحریم کرده بود، یکی از نشانه های بهبود روابط بین امارات و تشکیلات خودگردان فلسطین است.

تنها نشانه بهبود روابط بین امارات و فلسطین، حضور فلسطین در این نمایشگاه نبود، بلکه دیدار «محمد بن راشد آل مکتوم»، نخست وزیر امارات متحده عربی نیز با «ماجد فر»، رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین در 26 اکتبر در حاشیه نمایشگاه اکسپو نیز از دیگر نشانه های گشایش در روابط دو طرف محسوب می شود.

دیدار بن راشد و فرج، نخستین دیدار بین مقامات ابوظبی و رام الله پس از اقدام امارات در عادی سازی روابط با اسرائیل محسوب می شود.

پیش از این دیدار، روابط دیپلماتیک بین دو کشور تنش آفرین بوده و تشکیلات خودگردان در اوت 2020 سفیر خود در امارات را فراخوانده بوده و توافق عادی سازی روابط بین امارات و اسرائیل را خیانت توصیف کرده بود.

امارات-فلسطین

فشارها و خواسته ها

«احمد رفیق عوض»، تحلیلگر سیاسی درباره بهبود روابط بین تشکیلات خودگردان و امارات گفت که دیدار بن راشد و رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین، تنها به معنای آرامش اوضاع سیاسی بین دو طرف است.

این تحلیلگر سیاسی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» گفت: آرامش اوضاع بین تشکیلات خودگردان و امارات به عادی سازی کشورهای دیگری با اسرائیل به ویژه مراکش و سودان و تصمیم تشکیلات خودگردان به تغییر تعاملات دیپلماتیک خود با کشورهای عربی که با اسرائیل عادی سازی روابط کرده اند، بر می گردد.

به گفته احمد رفیق عوض، تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال تعادل در روابط خود با کشورهای عربی مختلف و اقدام در سایه موج های عادی سازی روابط و تغییر شیوه و اسلوب خود است، که این مساله در دیدار نخست وزیر امارات و رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین مشهود بود.

این تحلیلگر سیاسی احتمال می دهد بهبود روابط بین رام الله و ابوظبی در پی خواسته کشورهای عربی و امریکا از تشکیلات خودگردان و یا فشارهای مالی تشکیلات خودگردان انجام شده باشد.

تنش در روابط امارات و فلسطین

طی سال های گذشته، تشکیلات خودگردان و امارات، تنش های علنی متعددی داشتند که بارزترین آن مخالفت تشکیلات خودگردان در ژوئیه 2020 با دریافت کمک های پزشکی ارسالی امارات به فرودگاه بین المللی بن گوریون بود.

در آن زمان تشکیلات خودگردان فلسطین علت مخالفت با دریافت این کمک ها را هماهنگی امارات با اسرائیل در این خصوص و عدم هماهنگی با تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد.

امارات نیز طی سال های گذشته تمامی کمک های خود به تشکیلات خودگردان را متوقف کرد؛ اماراتی که در رتبه چهارم در میان ده کشوری که بیشترین کمک مالی را به رام الله ارائه می کردند، بود و کمک های مالی آن در سال به دو میلیارد دلار می رسید.

امارات همچنین از دحلان نماینده جدا شده از جنبش فتح که به عنوان مشاور امنیتی ولیعهد ابوظبی فعالیت می کند نیز حمایت کرد، دحلانی که دشمن سرسخت محمود عباس بود.

محمود عباس به نقش امارات در اجرای معامله قرن که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا مطرح شده بود، تلویحا اشاره کرده بود و در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل گفته در سال 2019 گفته بود: به آنها که ما را به هدر دادن فرصت های صلح متهم می کنند، می گوییم شعارهای احمقانه ندهید.

تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین، کمیته ملی همبستگی اجتماعی را تحریم کرد، سازمانی فلسطینی که به طور کامل از سوی امارات حمایت می شود و نمایندگانی از همه گروه های فلسطینی به جز جنبش فتح به ریاست محمود عباس دارد، چرا دحلان ناظر و مسئول هماهنگی آن است و با توجه به دشمنی بین محمود عباس و دحلان، اختلافات بین ابوظبی و رام الله بیشتر شد.

تحلیلگر سیاسی فلسطینی درباره پایان یافتن این تنش ها بین تشکیلات خودگردان و امارات گفت: روابط بین دو طرف به جایگاه طبیعی خود باز می گردد و امارات مجددا کمک های مالی خود به تشکیلات خودگردان را از سر می گیرد.

به گفته وی، رام الله نیز از امارات در زمینه مذاکره با اسرائیل استفاده خواهد کرد به ویژه با توجه به تاثیر امارات در تصمیمات اسرائیل.

احمد رفیق عوض درباره محمد دحلان نیز اظهار داشت که گفته می شود نقش او در امارات کاهش یافته و این مساله به تسریع در بهبود روابط بین فلسطین و امارات نقش خواهد داشت و شاید توافق غیرعلنی بین امارات و فلسطین بر سر پایان نقش سیاسی او در امارات وجود داشته باشد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا