خبر اولسیاسی

لبنان خواستار کمک فرانسه و امریکا برای رفع تنش با عربستان

تماس‌های سران لبنان با مقامات بین‌المللی برای پایان دادن به بحران در روابط لبنان با کشورهای عربی ادامه دارد.

میدل ایست نیوز: لبنان تکاپوهای دیپلماتیک خود برای برون‌رفت از «بایکوت» توسط عربستان و متحدانش را تشدید کرده است.

مقامات بلندپایه لبنانی به نشریه «الشرق الاوسط» گفتند که تماس‌های سران لبنان با مقامات بین‌المللی برای پایان دادن به بحران در روابط لبنان با کشورهای عربی آغاز شده و در این راستا بیروت خواستار کمک پاریس و واشنگتن برای رفع تنش شده است.

این تلاش‌ها در حالی آغاز شده که مطالباتی برای استعفای دولت لبنان مطرح شده است هرچند دولت تأکید کرده که شرایط کشور اجازه نمی‌دهد که لبنان دوباره دچار وضعیت بی دولتی بشود.

همزمان پاتریارک مارونی بشاره الراعی، در صدد کمک به برون‌رفت از بحران برآمد و از «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، برای یک دیدار خصوصی دعوت کرد.

قرداحی پیش از این ورود به دفتر رهبر دینی مسیحیان لبنان، در پاسخ به این سؤال که آیا استعفا خواهد داد یا نه، گفت: «بگذارید ببینیم جناب پاتریارک چه می‌خواهند». اما پس از خروج از دفتر الراعی حاضر به هیچ گونه اظهار نظری نشد.

دولت لبنان یک کمیته بحران برای خروج از این وضعیت و کاهش تنش با عربستان تشکیل داده است. این کمیته که متشکل از وزرای خارجه و کشور و دارایی و آموزش و اقتصاد و مدیر کل کاخ ریاست جمهوری و نماینده‌ای از سفارت امریکا در بیروت است از صبح دیروز جلسات خود را برگزار کرد.

«عبدالله بوحبیب»، وزیر خارجه لبنان، پس از این جلسه گفت که نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان از صبح تماس‌های گسترده‌ای را برای حل بحران آغاز کرده و افزود که او به زودی عازم گلاسکو خواهد شد و با مقامات جهان برای حل این مسئله گفت‌وگو خواهد کرد.

وی افزود که همه مقامات لبنانی از میقاتی خواسته‌اند که به فکر استعفا نیفتد و افزود که «امریکایی‌ها تنها طرفی هستند که برای حل این مشکل می‌تواند وساطت کند».

روز گذشته علاوه بر عربستان، امارات و بحرین و کویت نیز سفرای خود را از لبنان فراخواندند و قطر نیز در بیانیه‌ای اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را محکوم کرد.

هفته گذشته فعالان شبکه‌های اجتماعی فیلمی از اظهارات «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که یک چهره بسیار مشهور رسانه‌ای در جهان عرب است، منتشر کردند که در آن جنگ در یمن را «جنگی پوچ» خواند که باید متوقف شود و تأکید کرد که گروه انصارالله از خود در برابر بمباران و حمله خارجی دفاع می‌کنند.

جورج قرداحی در واکنش به جنجال به پا شده پس از انتشار اظهاراتش تأکید کرد که این اظهارات مربوط به 5 اوت گذشته و یک ماه پیش از پذیرش منصب وزارت در لبنان است.

او گفت که این اظهارات وی بیش از آنکه دفاع از یمن باشد از سر علاقه به عربستان و امارات مطرح شده است و افزود که احترام بسیاری برای ملت‌ها و حکومت‌های امارات و عربستان قائل است.

قرداحی تأکید کرد که امیدوار است جنجال به پا شده درباره این اظهارات موجب پایان یافتن جنگی شود که برای یمن و عربستان و امارات آزارنده شده است.

دفتر نخست‌وزیر لبنان با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که «نجیب میقاتی» بر پایبندی لبنان به روابط برادرانه با کشورهای عربی که به صراحت در برنامه دولت مطرح شده تأکید می‌کند.

این بیانیه افزوده که درباره اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی باید توجه کرد که این اظهارات مربوط به چند هفته پیش از مسئولیت وزارت وی است و «به خصوص در آنچه به مسئله یمن و روابط لبنان با کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی و دیگر کشورهای شورای همکاری مربوط می‌شود، به هیچ عنوان قابل قبول نیست».

در این بیانیه تأکید شده که نخست‌وزیر و دیگر وزرا با جدیت برای برقراری بهترین روابط با عربستان سعودی تلاش می‌کنند و هرگونه دخالت در امور داخلی عربستان را از جانب هر طرف یا گروهی باشد محکوم می‌کنند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا