خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

وزیر خارجه لبنان: شروط عربستان محال است/ دولت نمیتواند نقش حزب الله در کشور را تضعیف کند

وزیر خارجه لبنان با اشاره به اینکه عربستان شروط محالی مبنی بر کاهش نقش حزب الله در لبنان دیکته می کند، گفت دولت نمی تواند نقش حزب الله را تضعیف کند.

میدل ایست نیوز: «عبدالله بو حبیب»، وزیر امور خارجه لبنان درباره بحران به وجود آمده بین عربستان و لبنان گفت: دولت نمی تواند نقش حزب الله در لبنان را تضعیف کند و این مساله ای منطقه ای است.

وی گفت: عربستان شروط محالی مبنی بر مطالبه از دولت برای کاهش نقش حزب الله در لبنان دیکته می کند.

عبدالله بوحبیب اشاره کرد که عربستان تماسی با دولت جدید لبنان پیش از بحران دیپلماتیک به وجود آمده اخیر برقرار نکرده است.

وزیر امور خارجه لبنان ادامه داد: ما مشکل بزرگی داریم، اگر فقط (سر) حزب الله را می خواهند ما به عنوان لبنان نمی توانیم آن را به عربستان بدهیم چرا که وزیر خارجه عربستان اظهار داشته که حزب الله و نه جرج قرداحی مشکل است اما جرج قرداحی این مشکل را شعله ور کرد و به مثابه فتیله این بحران بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی لبنان تصریح کرد که حزب الله بر کشور تسلط ندارد و یکی از مولفه های لبنان است که در سیاست نقش دارد بله حزب الله حضور نظامی منطقه ای دارد اما از آن در لبنان استفاده نمی کند، این مساله بزرگتر از آن است که ما بتوانیم حل کنیم، ما نمی توانیم این را حل کنیم، ما یک ارتش و یک کشور واحد می خواهیم اما با واقعیتی رو به رو هستیم.

وی افزود: گفت وگوی متقابل بین لبنان و عربستان تنها راه پیشروی در جهت حل این اختلاف و میانجیگری قطر تنها گزینه حال حاضر برای حل مشکل با عربستان است.

اخیرا اظهارات «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع رسانی لبنان، پیش از آنکه به منصب وزارت برسد بحران آفریده است. وی درباره جنگ یمن گفته بود: جنگ یمن بیهوده است و باید متوقف شود و حوثی ها از خود در برابر تجاوز خارجی دفاع می کنند.

این اظهارات بحران دیپلماتیکی بین لبنان و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری به وجود آورد و در پی آن عربستان، کویت، امارات و بحرین سفرا و دیپلمات های خود را از لبنان فراخوانده و سفرای لبنان را اخراج کردند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا