سرخط خبرهاسیاسی

بلومبرگ: گروه های نظامی و مدنی در سودان به توافق برای تقسیم قدرت نزدیک شده اند

به موجب این توافق ارتش مسئولیت کامل شوراهای امنیتی و دفاعی را بر عهده می‌گیرد و در عوض اختیارات «عبدالله حمدوک» در مقام نخست‌وزیر افزایش پیدا می‌کند.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «بلومبرگ» به نقل از منابع سودانی خبر داد که گروه‌های نظامی و مدنی در سودان در حال نزدیک شدن به توافق تازه‌ای درباره تقسیم قدرت هستند.

به گفته این منابع، به موجب این توافق ارتش مسئولیت کامل شوراهای امنیتی و دفاعی را بر عهده می‌گیرد و در عوض اختیارات «عبدالله حمدوک» در مقام نخست‌وزیر افزایش پیدا می‌کند.

این منابع افزوده‌اند که در حال حاضر اختلافات بر سر تعیین وزرا و مقامات است.

همزمان سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که مذاکرات ژنرال «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان با «عبدالله حمدوک»، نخست‌وزیر برکنارشده توسط ارتش طی کودتا، روز سه‌شنبه نیز ادامه و پیشرفت داشته اما همچنان اختلافات مهمی پابرجاست و هیچ توافقی تضمین‌شده نیست.

این در حالی است که بحران سیاسی ناشی از کودتای نظامی در سودان وارد هفته دوم خود شد و هنوز گروه‌های مدنی از مخالفت خود با تصمیمات فرمانده ارتش عقب‌نشینی نکرده‌اند.

در 25 اکتبر، ژنرال البرهان دولت عبدالله حمدوک را منحل اعلام کرد و حمدوک و شماری از وزرا و مقامات دولت را بازداشت کرد. این اقدام با واکنش منفی کشورهای غربی مواجه شد و صدها میلیون دلار کمک‌های غرب به سودان متوقف شد.

شب گذشته «جفری فلتمن»، فرستاده ویژه امریکا در امور سودان، برای تلاش جهت کاهش تنش وارد خارطوم شد.

روز گذشته نیز حمدوک آزادی وزرا و از سرگیری فعالیت دولت را «پیش‌درآمد حل بحران سیاسی در کشور» دانست.

او که پیش‌تر توسط ارتش به نقطه نامعلومی منتقل شده بود، تحت فشار افکار عمومی و جامعه بین‌المللی بار دیگر به منزل خود منتقل شد هرچند گفته می‌شود که در حصر خانگی به سر می‌برد.

حمدوک در منزل خود با سفرای امریکا و انگلستان و نروژ دیدار و بر مشروعیت دولت خود و نهادهای انتقالی تأکید کرد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا