سرخط خبرهاسیاسی

کردستان 24: لاهور شیخ جنکی از اتحادیه میهنی کردستان اخراج شده است

علاوه بر لاهور شیخ جنکی، «آراس جنکی»، «آلا طالبانی»، «شادمان ملاحسن»، «زینو محمد» که همگی از چهره‌های شاخص اتحادیه میهنی دانسته می‌شوند از حزب اخراج شده‌اند.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «کردستان 24» به نقل از یک منبع در دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان خبر داد که چند تن از شاخص‌ترین سران این حزب از جمله «لاهور شیخ جنکی» از حزب رسما اخراج شده‌اند.

به گفته این منبع آگاه، علاوه بر لاهور شیخ جنکی، «آراس جنکی»، «آلا طالبانی»، «شادمان ملاحسن»، «زینو محمد» که همگی از چهره‌های شاخص اتحادیه میهنی دانسته می‌شوند از حزب اخراج شده‌اند.

روز گذشته لاهور شیخ جنگی با انتشار بیانیه ای خواستار حل اختلافات داخلی و برگزاری مجمع عمومی اتحادیه میهنی و چاره اندیشی برای کاهش رأی های اتحادیه میهنی در انتخابات شده بود.

پیش از این اختلافات شدیدی میان «لاهور شیخ جنکی» و «بافل طالبانی» که رؤسای مشترک اتحادیه میهنی بودند موجب برکناری شیخ جنگی از ریاست شد.

این در حالی است که در هفته گذشته اخباری از ترور چند شخصیت برجسته اتحادیه میهنی از طریق مسموم کردنشان منتشر شد که به طور خاص در مورد «ملا بختیار» و «اسطه حسن» رسما اعلام شد.

پیش از این دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق «لاهور شیخ جنکی» را به ترک خاک عراق تا دو هفته بعد از اعلام نتایج انتخابات پیش رو ملزم کرد.

براساس سندی به زبان کردی که پایگاه خبری عراقی «العالم الجدید» منتشر و به عربی ترجمه کرده، دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان شیخ جنکی را که اخیرا از ریاست مشترک حزب برکنار شده ملزم کرده که ظرف 3 روز از صدور این دستور از خاک عراق خارج شود و تا 2 هفته بعد از اعلام نتایج انتخابات حق بازگشت نداشته باشد.

براساس این سند كه تاريخ روز گذشته (24 اوت) را دارد، او همچنین ملزم شده که هوادارانش را که پیرامون منزل وی برای حفاظت از تجمع کرده‌اند متفرق کند و تأمین حفاظت از خود توسط ریاست حزب، «بافل طالبانی» را بپذیرد.

اختلافات در اتحادیه میهنی کردستان در 8 ژوئیه گذشته بالا گرفت که در آن نچیروان بارزانی در مقام رئیس اقلیم کردستان در حکمی با هماهنگی بافل طالبانی، رئیس مؤسسه امنیتی «زانیاری» یعنی محمد طالبانی را که خواهرزاده لاهور شیخ جنگی است و از عناصر وی در سلیمانیه دانسته می‌شود برکنار کرد.

شیخ جنگی این حکم را اقدامی علیه خود شمرد و درصدد اقداماتی در حد کودتا در سلیمانیه برآمد اما با دخالت برخی مقامات و در رأس آنها برهم صالح، رئیس جمهوری عراق و از سران اتحادیه میهنی کردستان، آرامش در منطقه برقرار شد.
پس از آن شیخ جنگی به نفع بافل طالبانی از ریاست مشترک حزب اتحادیه میهنی کناره گرفت اما تأکید کرد که این کار را «موقتا و تا مشخص شدن همه مسائل» انجام می‌دهد.

منبع
کردستان 24

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا