خبر اولسیاسی

اخراج «لاهور شیخ جنگی» از اتحادیه میهنی کردستان؛ نگرانی‌ها از بروز تنش‌های امنیتی در سلیمانیه

پس از کش و قوس‌های بسیار سرانجام روز گذشته در سلیمانیه رسما اخراج لاهور شیخ جنگی از اتحادیه میهنی کردستان اعلام شد، امری که می‌تواند به بروز پس‌لرزه‌های سیاسی و امنیتی در سلیمانیه منجر شود.

میدل ایست نیوز: پس از کش و قوس‌های بسیار که به مدت 3 ماه به طول انجامید، سرانجام روز گذشته در سلیمانیه به عنوان دومین شهر بزرگ اقلیم کردستان عراق برکناری «لاهور شیخ جنگی»، رئیس مشترک پیشین اتحادیه میهنی کردستان رسما اعلام شد؛ امری که می‌تواند به بروز پس‌لرزه‌های سیاسی و امنیتی در سلیمانیه منجر شود.

پیش از تصمیم به برکناری شیخ جنگی که سال‌ها کنترل پرونده‌های امنیتی، اطلاعاتی و دستگاه مبارزه با تروریسم را به دست داشت، شخصیت‌های نزدیک به وی از مناصب امنیتی حساس در سلیمانیه کنار گذاشته شدند که از جمله مهم‌ترین این افراد باید به «محمد تحسین طالبانی»، رئیس نهاد اطلاعاتی و «رنج شیخ علی»، مشاور امنیتی سلیمانیه اشاره کرد که «انقلابی سفید» از سوی خانواده «جلال طالبانی»، رئیس جمهوری فقید عراق به رهبری «بافل طالبانی» پسر بزرگ وی برای انحصار رهبری این حزب و لغو ریاست مشترک به شمار می رود که در پی درگذشت جلال طالبانی در اواخر سال 2017 میلادی برای پرهیز از اختلافات بر سر رهبری حزب ایجاد شد.

دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان روز گذشته تصمیم اخراج شیخ جنگی از این حزب را که با اتهامات عدیده‌ای از جمله تلاش برای ترور بافل از طریق مسموم کردن وی رو به رو است را تایید کرد.

بر اساس بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی اتحادیه میهنی کردستان، علاوه بر شیخ جنگی، «وهم آرا جنگی»، «آلا طالبانی»، «شادمان ملا حسن» «زینو محمد» از اعضای برجسته اتحادیه میهنی هم از این حزب اخراج شده اند.

اتحادیه میهنی کردستان در این بیانیه جزئیات زیادی از علت اخراج این افراد ذکر نکرده اما منابع آگاه در داخل این حزب عنوان کرده اند که این تصمیم منجر به بروز اختلافات سنگین در داخل اتحادیه میهنی شده است زیرا بسیاری از اعضا با این تصمیم مخالف هستند.

اتحادیه میهنی کردستان پس از مرگ جلال طالبانی، بافل طالبانی و لاهور شیخ جنگی را به عنوان روسای مشترک این حزب انتخاب کرده بود تا بافل به رتق و فتق امور سیاسی بپردازد و شیخ جنگی مسئولیت پرونده‌ امنیتی را برعهده داشته باشد.

شیخ جنگی در واکنش به این تصمیم اعلام کرده است که با همه تصمیم به اخراج وی از حزب مخالف است زیرا در تضاد با آیین‌نامه داخلی حزب است و از سوی شورای رهبری حزب این تصمیم گرفته نشده است.

وی اظهار داشت: به عنوان رئیس مشترک همه اختیارات اجرایی خود را باز خواهد گرفت و به زودی با حفظ کرامت و آبروی حزب به مسئولیت خود بازخواهد گشت.

در همین رابطه، یکی از رهبران اتحادیه میهنی که در اکنون در بغداد حضور دارد به العربی الجدید گفت: تصمیم به اخراج لاهور و شماری از رهبران مهم حزب، تاثیرات امنیتی بر این استان برجای خواهد گذاشت چرا که لاهور طرفداران بسیاری دارد و ممکن است در اعتراض به این تصمیم دست به تحریک افکار عمومی بزند.

وی گفت: نهادهای امنیتی استان از روز گذشته اقدامات امنیتی را تشدید کرده اند تا با هر گونه حادثه‌ غیرمنتظره‌ای مقابله کنند و این وضعیت تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

بافل پیش از این لاهور را به سوء استفاده از نهادهای دولتی و حزب برای به دست آوردن قراردادهای غیر قانونی و آلوده به فساد و نیز عملیات قاچاق و تشکیل باندهای غیر قانونی متهم کرده بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا