اقتصادیسرخط خبرها

وزارت منابع آب عراق: افتتاح سد الیسو در ترکیه اقدامی تشریفاتی است

وزارت آب عراق با کم‌اهمیت شمردن افتتاح سد الیسو در ترکیه بر روی رود دجله، آن را «اقدامی تشریفاتی» توصیف کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت آب عراق با کم‌اهمیت شمردن افتتاح سد الیسو در ترکیه بر روی رود دجله، آن را «اقدامی تشریفاتی» توصیف کرد.

وزارت منابع آب در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی رسانه‌ها خبری منتشر کرده‌اند با این مضمون که سد الیسو در جنوب شرق ترکیه بر روی رود دجله افتتاح شده است، اما عملیات آبگیری این سد پیش از این از سال 2019 میلادی تکمیل و برای تولید انرژی برق راه‌اندازی و وارد مدار تولید شده بود.

در ادامه این بیانیه آمده است، افتتاح این سد از سوی دولت ترکیه افتتاحی تشریفاتی و درچارچوب جشن‌های سالگرد تاسیس جمهوریت در ترکیه بوده است.

«رجب طیب اردوغان»، چندی پیش سد الیسو را افتتاح کرده بود.

گفته شده این سد و نیروگاه برق آبی در جنوب شرقی ترکیه و نزدیک مرز با عراق قرار دارد. نام این سد ایلیسو است و یک سد سنگی با سطح بتنی بر روی رودخانه دجله نزدیک روستای ایلیسو و در امتداد مرز استان‌های «ماردین» و «شرناق» ترکیه است.
این سد یکی از ۲۲ سد پروژه جنوب شرقی آناتولی و هدف آن تولید برق، کنترل سیل و ذخیره آب است. ساخت این سد در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و ابتدا انتظار می‌رفت تا سال ۲۰۱۶ تکمیل شود.

اردوغان در مراسم گشایش این سد گفت: «ما باید از تمام توان بالقوه خود برای محافظت از کشورمان در برابر بحران غذایی ناشی از خشکسالی و به طور مشابه برابر بحران انرژی که به طور فزاینده قابل مشاهده است، استفاده کنیم. ما نمی‌توانیم حتی یک قطره از منابع آبی کشورمان را هدر دهیم. همچنین باید تولید انرژی‌های تجدید پذیر را بر اساس منابع خودمان به حداکثر برسانیم.»

از آنجا که دجله رود بسیار مهمی در عراق به شمار می‌رود که از شهرهای بغداد و موصل نیز عبور می‌کند، افتتاح سد بر روی این رودخانه در ترکیه نگرانی‌ها درباره کاهش آبدهی این رود مهم در عراق را افزایش داده است.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا