خبر اولسیاسی

پیشنهاد کردها به بشار اسد برای واگذاری 75 درصد نفت مناطق تحت کنترلشان برای رسیدن به توافق

یک منبع آگاه نزدیک به گروه های کرد سوریه از مذاکرات گسترده شورای دموکراتیک سوریه (مسد) با حکومت «بشار اسد» برای رسیدن به توافق خبر داد.

میدل ایست نیوز: یک منبع آگاه نزدیک به گروه های کرد سوریه به نشریه «الشرق الاوسط» از مذاکرات گسترده شورای دموکراتیک سوریه (مسد) با حکومت «بشار اسد» برای رسیدن به توافقی با چراغ سبز امریکا و روسیه خبر داد.

در پی شدت گرفتن سطح تنش و التهاب در سوریه با افزایش احتمال حمله ترکیه به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال شرق این کشور، به نظر می‌آید که تضمین‌هایی از جانب امریکا باعث کاهش سطح تنش شده است.

همزمان به نظر می‌آید که نوعی هماهنگی ضمنی برای واداشتن کردها به تفاهمات جدی با حکومت سوریه پدید آمده و گویا امریکا به کردها «توصیه» کرده که آینده منطقه وابسته به حل‌وفصل مسائل میان نیروهای دموکراتیک با دمشق است. و ظاهرا این همه نتیجه هماهنگی امریکا و روسیه و چراغ سبز ترکیه است که ترجیح می‌دهد در این مناطق پرچم سوریه را افراشته ببیند تا پرچم نیروهای کرد.

یک منبع نزدیک به شورای دموکراتیک سوریه (مسد) در واشنگتن، گفت که امریکایی‌ها به این شورا گفته‌اند تا زمانی که توافقی میان کردها و دمشق حاصل نشود از سوریه عقب‌نشینی نخواهند کرد و البته تأکید کرده‌اند که این توافق باید با هماهنگی واشنگتن و بدون غافلگیری برای آنان باشد.

این منبع تأکید کرده که هیئت‌هایی از «مسد» اخیرا سفرهای متعدد به دمشق داشته‌اند و حتی برای نشان دادن حسن نیت خود، پیشنهاد واگذاری 75 درصد تولید نفت این مناطق به دمشق را مطرح کرده‌اند. برای اطلاع از اهمیت این پیشنهاد، کافی است بدانیم که اقلیم کردستان عراق در بهترین حالت فقط 18 درصد از این نفت را دریافت می‌کند.

به گفته این منبع، امریکایی‌ها با پیش گرفتن این مسیر اهداف گوناگونی را دنبال می‌کنند که یکی از آنها تأمین ضمانت‌های لازم برای کردها و ترکیه است، هرچند خود می‌دانند که همچنان راه درازی تا به نتیجه رسیدن این مسیر مانده است به خصوص که همه طرف‌ها می‌کوشند که برگه برنده‌های خودشان را بیشتر کنند.

این منبع افزوده که اخیرا نیروهای امریکایی در شهرستان تل تمر در حومه شمالی حسکه یک گشت نظامی داشته‌اند و سربازان امریکایی از زرهی‌هایشان پیاده شده و در خیابان‌های شهرستان قدم زده‌اند و هدفشان بررسی اوضاع شهر و تعیین موقعیتی مناسب برای ساخت پایگاه نظامی جدید در این منطقه است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا