اجتماعیسرخط خبرهاسیاسی

کارزار مردمی در عراق برای روشن شدن سرنوشت هزاران فرد ربوده‌ شده

در بغداد و دیگر شهرهای عراق آمادگی‌های گسترده‌ای برای آغاز کارزار مردمی اطلاع از سرنوشت هزاران فرد ربوده شده و بازخواست عاملان این جنایات در جریان است.

میدل ایست نیوز: در بغداد و دیگر شهرهای عراق آمادگی‌های گسترده‌ای برای آغاز کارزار مردمی کشف سرنوشت هزاران فرد ربوده شده و بازخواست عاملان این جنایات و تشکیل دادگاهی برای این منظور در جریان است.

این کارزار که از سوی سازمان عراقی «پایان دادن به فرار از مجازات» اعلام شده است خیلی زود با اعلام مشارکت نهادهای مدنی و حقوقی و سازمان‌های حقوق بشری عراق همراه شد و دست‌اندرکاران این کارزار بر آن نام «مادران میدان التحریر» را نهادند که به درد و رنج‌های مادران قربانیان ربایش در عراق اشاره دارد.

سازمان « پایان دادن به فرار از مجازات» در بیانیه‌ای اعلام کرد این کارزار از روز پنجشنبه آتی با تحصن مسالمت‌آمیز در میدان التحریر در مرکز بغداد و دیگر میادین استان‌های مختلف کشور با مشارکت خانواده‌های و نزدیکان قربانیان و شماری از سندیکاها، جریان‌ها، جمعیت‌های دانشجویی، حقوقی و سیاسی نوپا آغاز خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است، اتحادیه دانشجویان بغداد، اتحادیه کار عراق، جمعیت دفاع از آزادی روزنامه‌نگاری، دیدبان افاد، نمایندگان جنبش نسل جدید، جنبش امتداد، نمایندگان مستقل، حزب البیت الوطنی و جنبش البیت العراقی در این کارزار شرکت خواهند کرد.

مسئولان عراقی و سازمان‌های بین‌المللی آمارهای متناقضی درباره شمار افراد ربوده شده بین 12 هزار تا 16 هزار نفر ارائه کرده‌اند که سرنوشت آنها تا به این لحظه نامعلوم است.

علیرغم وجود دلایل و مستنداتی که ربایش این افراد را اثبات می‌کند اما مقامات عراقی در انجام تحقیقات یا اظهارنظر درباره سرنوشت ربوده شدگان به دلیل نفوذ برخی گروه‌های قانون‌گریز در بدنه دولت طفره می‌روند.

هیات نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) پیشتر از دولت عراق خواسته بود که درباره جرائم ربایش فعالام مدنی تحقیق کند اما تاکنون تحقیقاتی در این باره صورت نگرفته است و از سرنوشت هزاران قربانی هیچ اطلاعاتی در دست نیست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا