خبر اولسیاسی

اعترافات مهم معاون «ابوبکر البغدادی» درباره نظام اداری و مالی داعش

ابوبکر البغدادی بعد از خطبه مشهور خود در موصل در 2014 جلسه‌ای مهم با حضور همه افراد بلندپایه داعش داشت و در آن دستورات لازم برای ایجاد تشکیلات اداری را داد.

میدل ایست نیوز: «سامی جاسم الجبوری»، معاون سرکرده گروه تروریستی داعش، در اعترافات خود ابعاد تازه‌ای از تشکیلات و اقدامات این گروه‌ تروریستی در دوره سلطه آن بر مناطقی از عراق و سوریه را فاش کرد.

الجبوری که به «حجی حامد» یا «ابوآسیا» شناخته می‌شود پیش از پیوستن به گروه تروریستی داعش، عضو تشکیلات تروریستی دیگری از جمله القاعده بوده است.

در 11 اکتبر گذشته، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، از دستگیری مسئول مالی و معاون ابوبکر البغدادی در «یکی از دشوارترین عملیات امنیتی در خارج از مرزهای عراق» خبر داد.

نخست وزیر عراق با انتشار توئیتی نوشت که وقتی نیروهای امنیتی عراق برای تأمین امنیت انتخابات تلاش می‌کردند، بازوی آنان در دستگاه اطلاعات در حال اجرای یکی از دشوارترین عملیات اطلاعاتی در خارج از مرزهای کشور برای دستگیری «سامی جاسم»، مسئول مالی داعش و معاون ابوبکر البغدادی بود.

الجبوری که شهروند عراق است مسئولیت‌های مهمی از جمله ریاست «دیوان اموال» و «مسئول فروش نفت»  و «مسئول تقسیم پاداش‌» و «مسئول بمب‌گذاری» را بر عهده داشته است.

او در اعترافات خود گفت که در سال 2014 و زمانی که داعش عملیات خود برای گرفتن مناطقی از خاک عراق را آغاز کرد از افراد نزدیک به «ابوبکر البغدادی» بوده و افزود که البغدادی در این حملات، به نیروهای داعش توصیه می‌کرد که با سقوط هر شهر پیش از هر کاری، سراغ ادارات دولتی و خانه‌های افراد ثروتمند و مخازن سلاح بروند.

به گفته الجبوری، داعش هزاران زندانی را در ازای دریافت اطلاعات مربوط به افسران و نیروهای امنیتی عراق آزاد کرد.

او گفت که البغدادی بعد از خطبه مشهور خود در موصل در 2014 که فیلم آن منتشر شد، جلسه‌ای مهم با حضور همه افراد بلندپایه داعش داشت و در آن دستورات لازم برای ایجاد تشکیلات اداری از جمله دیوان‌های قضا، سربازان، بهداشت، آموزش، غنایم و غیره را داد و هر یک از این دیوان‌ها را در حکم یک وزارتخانه در نظر گرفت.

از مهم‌ترین این دیوان‌ها «دیوان رکاز» بود که حکم وزارت نفت را داشت و مسئولیت آن به الجبوری واگذار شد و در این مقام ذخایر نفتی عراق و سوریه در مناطق تحت کنترل داعش را به دست گرفت. او تأکید کرد که 2500 کارمند زیر دست او فعالیت می‌کردند که از میدان‌های نفتی القیاره و علاس در عراق و میدان‌های نفتی تنک و عمر و شوله و صعیوه و کوناکون در سوریه نفت استخراج می‌کرد.

وی افزود که این نفت به بیرون مناطق تحت کنترل داعش قاچاق می‌شد و بخشی از آن در بازار آزاد به قیمت هر تُن 180 دلار فروخته می‌شد که در نتیجه آن درآمدهای داعش از «دیوان رکاز» به سالی 1.25 میلیارد دلار رسید که به «دیوان مال» تحویل داده می‌شد.

او که بعدتر به ریاست دیوان مال رسید می‌گوید که درآمدهای گروه تروریستی داعش در سال 2016، حدود 250 میلیون دلار در خزانه و 3 تُن طلا بود که در خانه‌ها و تونل‌های زیرزمینی توسط مأموران مخصوص پنهان شده بود و اکثر این مبلغ از فروش نفت و غنایم ناشی از آدم‌ربایی به دست آمده بود.

به گفته الجبوری، هر عملیات تروریستی علیه نیروهای امنیتی عراق 30 هزار دلار هزینه داشت که اموال آن را «دیوان مال» پرداخت می کرد.

منبع
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا