سیاسی

وزیر خارجه عراق: بلاروس از پناهجویان برای تحت فشار قرار دادن اروپا استفاده می کند

«فؤاد حسین» تأکید کرد که موجب تأسف است که بلاروس از مهاجران به عنوان یک ابزار سیاسی در برابر اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی استفاده می‌کند.

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه عراق با تشریح سیاست کشورش برای رسیدگی به بحران آوارگان عراقی در مرزهای بلاروس با لهستان و لیتوانی تأکید کرد که بلاروس از پناهندگان عراقی برای تحت فشار قرار دادن اروپا استفاده می کند.

«فؤاد حسین» در مصاحبه با شبکه CNN تأکید کرد که مهاجرت موضوع تازه‌ای نیست اما موجب تأسف است که بلاروس از مهاجران به عنوان یک ابزار سیاسی در برابر اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی استفاده می‌کند.

او گفت که مذاکرات گسترده‌ای با وزرای خارجه لیتوانی و لهستان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در این باره داشته است و افزود که عراق قانونا اجازه ندارد مانع از آزادی سفر شهروندان خود به کشورهای دیگر شود.

وی افزود که در مورد بلاروس، وقتی مسافران عراقی به مینسک می‌رسند، ظاهرا گروه‌هایی سازمان‌دهی شده‌اند تا آنان را به مرزها بفرستند و تأکید کرد که یک تشکیلات مجرمانه قاچاق آدم در عراق و مینسک و کشورهای دیگر فعال است که این روند را سازمان‌دهی می‌کند.

وزیر خارجه عراق افزود که درباره این موضوع با کشورهای اتحادیه اروپا در تماس است و می‌کوشد که این مسئله را مهار کند و تأکید کرد که در حال حاضر پرواز مسافران عراقی به مینسک از مبدأ عراق و ترکیه متوقف شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان به حلی برای این مسئله رسید چون در نهایت استفاده از انسان‌ها برای اغراض سیاسی برخی کشورها کار درستی نیست و بلاروس اگر می خواهد اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد می‌تواند از روش‌های دیگری استفاده کند نه اینکه مردم عراق و دیگر کشورها را ابزار کند.

فؤاد حسین گفت که هم‌اکنون هزاران نفر در مناطق مرزی و در شرایطی اسفناک هستند و تلاش می‌کنیم که این مسئله را حل کنیم و با خود پناهجویان هم در تماس هستیم تا آنها را به عراق بازگردانیم.

او گفت که سیاست عراق در این پرونده تماس و هماهنگی با اتحادیه اروپا، مذاکره با خود پناهندگان برای بازگشت به عراق، و ارسال پیام به دولت بلاروس درباره اشتباه بودن این روش است.

پیش از این، «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، گفت که این وزارتخانه برای پیگیری وضعیت انسانی شهروندان عراقی در مرزهای بلاروس و لهستان اقداماتی انجام داده و افزود که این یک مسئله حساس است که موجب بحران‌های بیشتری خواهد شد.

او گفت که وزیر امور خارجه عراق با همتایان اروپایی خود تماس‌هایی برای بررسی بحران انجام داده و فعالیت کنسولگری بلاروس در عراق به تعلیق درآمده و اطلاعاتی که از چند کشور اروپایی دریافت شده نشان می‌دهد که سفارت بلاروس در چندین مورد روادید غیر واقعی صادر کرده است.

الصحاف افزود که این وزارتخانه ریاست یک کمیته بلندپایه را دارد که درباره توقف پروازهای مستقیم به بلاروس تصمیم گرفته اما مسئله این است که بسیاری از پروازهای شرکت‌های دیگر، به خصوص ترکیه و قطر و امارات ومصر، برای رفتن به بلاروس استفاده می‌کنند.

این مقام عراقی تأکید کرد که دولت عراق نمی‌تواند مانع پرواز شرکت‌های هواپیمایی خارجی به مقصد بلاروس شود و افزود که با مذاکراتی که انجام شده، ترکیه با منع پرواز شهروندان عراقی به بلاروس موافقت کرده و این تلاش‌های دیپلماتیک با دیگر کشورها هم انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت که 571 عراقی در 8 اردوگاه مرزی شناسایی شده‌اند و افزود که طول نوار مرزی بلاروس و لهستان 680 کیلومتر است و برای همین نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد شهروندان عراقی در این منطقه داد.

او گفت که برخی از شهروندان عراقی حاضر به بازگشت نیستند اما اولین پرواز برای بازگرداندن عراقی‌هایی که در پی بازگشت هستند روز 18 نوامبر انجام خواهد شد.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا