خبر اولسیاسی

دیدار و گفت وگوی چاوش اوغلو با مقامات لبنانی در بیروت

وزیر امور خارجه ترکیه که روز گذشته طی سفری رسمی وارد بیروت شده است، امروز با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس و وزیر خارجه لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

میدل ایست نیوز: «مولود چاوش‌ اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه طی سفر رسمی خود به بیروت با «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

چاوش‌ اوغلو پس از دیدار با رئیس جمهور لبنان در توئیتر نوشت: با جناب رئیس جمهور درباره چگونگی توسعه روابط میان ترکیه و لبنان گفت‌وگو کردیم. تشکیل دولت لبنان را به وی تبریک گفتم. همچنین 22 نوامبر روز ملی لبنان را نیز به وی تبریک گفتم.

از سوی دیگر میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز در توئیتی درباره این دیدار گفت که از چاوش‌ اوغلو خواستار تلاش ترکیه به منظور جلب توجه جامعه جهانی نسبت به مساله آوارگان سوری شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه دیدارهای خود در بیروت که از روز گذشته آغاز شد، با «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان نیز ملاقات کرد.

وی درباره این دیدار در توئیتر خود نوشت:‌ در دیدار به نخست وزیر لبنان به بحث همه جانبه پیرامون روابط دو کشور پرداختیم. به حمایت از ثبات کشور برادر لبنان ادامه خواهیم داد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیداری دیگر با «نبيه بری»، رئیس مجلس لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه درباره دیدار با نبيه بری نیز تصریح کرد: در این دیدار درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کردیم. همچنین آقای رئیس مجلس ما را در جریان انتخابات سراسری که قرار است ماه مارس آینده برگزار شود، قرار داد. بر افزایش سطح همکاری بین دو مجلس ترکیه و لبنان تاکید کردیم.

چاوش‌‌ اوغلو در پیام توئیتری خود گفت: در دیدار با نبيه بری، رئیس مجلس لبنان بر اراده مشترک برای گسترش همکاری بین مجالس لبنان و ترکیه تاکید کردیم.

وی طی نشست خبری مشترک با «عبدالله بو حبیب»، همتای لبنانی خود در بیروت نیز گفت: مردم لبنان که منتظر حل اضطراری مشکلات خود هستند، نباید تاوان چانه‌زنی‌های منطقه‌ای را پس دهد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه همواره به حاکمیت، امنیت، ثبات و رفاه لبنان اهمیت داده‌اند، تصریح کرد: پس از انفجار در بندر بیروت و منطقه عکار، حمایت‌های لازم را انجام دادیم و همبستگی خود با لبنان را نشان دادیم.

وی گفت: ما همچنین از ارتش و نیروهای امنیتی لبنان برای ثبات و امنیت این کشور حمایت کردیم.

مولود چاوش اوغلو همچنین با اشاره به اینکه خواهان توسعه بیشتر روابط با لبنان در هر زمینه هستند، تصریح کرد: با همتای خود در مورد چگونگی بهبود روابط در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه گردشگری، انرژی و کشاورزی گفتگو کردیم.

وی افزود: ترکیه انتخاب اول مردم لبنان از نظر گردشگری است و علاقه مردم ترکیه به لبنان آشکار است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین درباره بحران بین لبنان و برخی کشورهای عضو شورای همکاری گفت: ما می‌خواهیم این مشکل هر چه سریعتر از طریق دیپلماسی و بر اساس احترام متقابل و گفتگو حل شود و به عنوان ترکیه آماده انجام وظیفه خود هستیم.

منبع
آناتولیآناتولیآناتولیآناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا