خبر اولسیاسی

نکاتی جالب درباره انتخابات عراق؛ کرسی‌هایی که شیعیان از دست دادند

احزاب و گروه‌های شیعی عراق در انتخابات زودهنگام پارلمانی اخیر تقریبا نیمی از آراء و بیش از 60 کرسی خود را در مقایسه با سال 2018 از دست دادند.

میدل ایست نیوز: احزاب و گروه‌های شیعی عراق در انتخابات زودهنگام پارلمانی اخیر تقریبا نیمی از آراء و بیش از 60 کرسی خود را در مقایسه با سال 2018 از دست دادند که این رقم (60 کرسی) معادل 32 درصد از شمار کرسی‌های پارلمانی به دست آمده در سال 2018 است.

این در حالی است که اگر انتخابات اخیر همانند سال 2018 به شیوه سانت لیگو برگزار می‌شد، گروه‌های شیعی بیش از نیمی از کرسی‌های کنونی خود را هم از دست می‌دادند.

در این میان، ائتلاف النصر از نظر شمار آرا سنگین‌ترین شکست انتخاباتی را شاهد بود و از مجموع احزاب شیعی، 40 درصد از میزان شکست را به خود اختصاص داده است.

پس از ائتلاف النصر، ائتلاف فتح با شکست 36 درصدی، جریان صدر 24 درصدی، جریان حکمت (ائتلاف قوی الدولة) 20 درصدی و کمترین شکست از آن دولت قانون با شکست 8 درصدی است.

بر اساس نتایجی که هنوز به تایید نهایی نرسیده، جمع آرای گروه‌های شیعی در انتخابات اخیر 2 میلیون و 500 هزار رای بوده و این گروه‌ها مجموعا توانستند 128 کرسی از 329 کرسی پارلمان را به دست آورند؛ این در حالی است که گروه‌های شیعی در انتخابات 2018 میلادی 190 کرسی کسب کرده بودند و این به معنای واگذاری 60 کرسی به رقباست.

در همین رابطه، احزاب و گروه‌های شیعی در انتخابات سال 2018 بیش از 5 میلیون رای به دست آورده بودند که تقریبا با تعداد آرا در انتخابات 2014 برابری می‌کرد.

برنده نخست انتخابات چه چیزی را از دست داد؟

جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با کسب 73 کرسی پارلمانی بیشترین تعداد کرسی‌ها را در مقایسه با گروه‌های شیعی و همه احزاب شرکت‌کننده در انتخابات به دست آورد.

مجموع آرای این جریان بیش از 885 هزار رای بود که معادل 9 درصد مجموع رای‌دهندگان (10 میلیون نفر بر اساس اعلام کمیساریای عالی انتخابات) است.

جریان صدر در مقایسه با نتایج سال 2018 بیش از 617 هزار رای خود را از دست داد اما توانست 19 کرسی بیشتر از انتخابات پیشین کسب کند.

صدری‌ها در قالب ائتلاف سائرون در سال 2018 توانسته بودند بیش از یک میلیون و 502 هزار رای به دست آورند (34 کرسی) که در آن زمان معادل 13 درصد مجموع آرا (11 میلیون رای) بود.

در صورتی که انتخابات اخیر بر اساس نظام سانت لیگو برگزار می‌شد، سهم جریان صدر تنها 32 کرسی پارلمانی می‌شد.

کاهش آرا و کرسی‌های الحشد الشعبی

در مقابل ائتلاف الفتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) به رهبری «هادی العامری» رئیس سازمان بدر در مقایسه با سال 2018 میلادی بیش از 902 هزار رای خود را از دست داد و تنها توانست 467 هزار رای کسب کند که معادل 5 درصد مجموع آرا در سراسر عراق است.

ائتلاف الفتح در انتخابات اخیر تنها 17 کرسی به دست آورد یعنی 31 کرسی خود در پارلمان دوره چهارم را به رقبا واگذار کرد (الفتح در 2018 میلادی 48 کرسی کسب کرده بود.)

مجموع آرای ائتلاف الفتح در انتخابات 2018 بیش از یک میلیون و 370 هزار رای بود که معادل 12 درصد مجموع آرا محسوب می شد.

اگر انتخابات اخیر بر اساس نظام سانت لیگو برگزار می‌شد، تغییری در کرسی‌های الفتح به وجود نمی آمد و تقریبا همان 17 کرسی ثابت باقی می ماند.

ائتلاف الحکیم و العبادی

سومین گروه شیعی که متشکل از جریان حکمت و ائتلاف النصر، ائتلاف قوی الدوله را تشکیل داد، بیش از 348 هزار رای را در مقایسه با 2018 از دست داد.

جریان حکمت ملی به رهبری «سید عمار الحکیم» در انتخابات اخیر تنها توانست 2 کرسی به دست آورد و 17 کرسی پارلمانی خود را از دست داد (جریان حکمت در 2018 توانسته بود 19 کرسی به دست آورد.)

این جریان در انتخابات گذشته بیش از 577 هزار رای کسب کرده بود که معادل 5 درصد مجموع آرا بود اما جریان حکمت ملی در انتخابات اخیر حدود 300 هزار رای به دست آورد که معادل 3 درصد مجموع آراست.

در صورتی که انتخابات اخیر بر اساس نظام سانت لیگو برگزار می‌شد، شمار کرسی‌های جریان حکمت به 9 کرسی می‌رسید.

اما بخش دوم قوی الدوله یعنی ائتلاف النصر به رهبری «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر پیشین عراق شکست سنگین‌تری متحمل شد و در مقایسه با انتخابات 2018 بیش از یک میلیون رای خود را از دست داد.

النصر در انتخابات اخیر تنها توانست با کمی بیش از 120 هزار رای که معادل 1.2 درصد مجموع رای‌دهندگان است، تنها 2 کرسی به دست آورد.

این ائتلاف در انتخابات 2018 موفق شده بود با بیش از یک میلیون و100 هزار رای که معادل 11 درصد مجموع آرا بود، 44 کرسی کسب کند.

در صورتی که انتخابات اخیر بر اساس نظام سانت لیگو برگزار می‌شد شمار کرسی‌های ائتلاف النصر به 5 کرسی می‌رسید.

المالکی متحمل کم‌ترین شکست شد

در این میان، ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی»، نخست‌وزیر اسبق عراق که در انتخابات 2018 تنها 9 کرسی به دست آورده بود، در انتخابات اخیر توانست شمار کرسی‌های خود را به 34 کرسی برساند اما او نیز صدها هزار رای خود را در مقایسه با انتخابات پیشین از دست داد.

شمار آرای ائتلاف دولت قانون در انتخابات اخیر بیش از 522 هزار رای بود که معادل 5 درصد مجموع آرای رای‌دهندگان است در مقابل این ائتلاف در سال 2018 بیش از 726 هزار رای کسب کرده بود که نشان می‌دهد سبد رای این ائتلاف ریزش 200 هزار رای را شاهد است.

در صورتی که انتخابات اخیر بر اساس نظام سانت لیگو برگزار می‌شد شمار کرسی‌های ائتلاف دولت قانون به 18کرسی و شمار کرسی‌های گروه‌های شیعی به 98 کرسی کاهش می‌یافت.

همچنین بخوانید:

همه آنچه لازم است درباره انتخابات عراق بدانید

 

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا