سرخط خبرهاسیاسی

170 پناهجوی عراقی در مرزهای بلاروس برای بازگشت به عراق ثبت نام کردند

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که 170 پناهجو که هم‌اکنون در مرزهای بلاروس در شرایط سخت به سر می‌برند برای بازگشت داوطلبانه به خاک عراق ثبت نام کرده‌اند.

میدل ایست نیوز: عراق از ثبت‌نام 170 پناهجوی بلاتکلیف در مرزهای بلاروس و لهستان برای بازگشت داوطلبانه به خاک کشور خبر داد.

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که 170 پناهجو که هم‌اکنون در مرزهای بلاروس با کشورهای اتحادیه اروپا در شرایط سخت به سر می‌برند برای بازگشت داوطلبانه به خاک عراق ثبت نام کرده‌اند.

این بیانیه افزوده که برای 55 نفر از این افراد گذرنامه تردد صادر شده و دیپلمات‌های عراقی در حال هماهنگی‌های لازم با فرودگاه بین‌المللی مینسک برای انجام پرواز فوق‌العاده هواپیمای عراق به این کشور هستند.

روز گذشته «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، در مصاحبه با شبکه رسمی عراق گفت که این وزارتخانه برای پیگیری وضعیت انسانی شهروندان عراقی در مرزهای بلاروس و لهستان اقداماتی انجام داده و افزود که این یک مسئله حساس است که موجب بحران‌های بیشتری خواهد شد.

او گفت که وزیر امور خارجه عراق با همتایان اروپایی خود تماس‌هایی برای بررسی بحران انجام داده و فعالیت کنسولگری بلاروس در عراق به تعلیق درآمده و اطلاعاتی که از چند کشور اروپایی دریافت شده نشان می‌دهد که سفارت بلاروس در چندین مورد روادید غیر واقعی صادر کرده است.

الصحاف افزود که این وزارتخانه ریاست یک کمیته بلندپایه را دارد که درباره توقف پروازهای مستقیم به بلاروس تصمیم گرفته اما مسئله این است که بسیاری از پروازهای شرکت‌های دیگر، به خصوص ترکیه و قطر و امارات  ومصر، برای رفتن به بلاروس استفاده می‌کنند.

این مقام عراقی تأکید کرد که دولت عراق نمی‌تواند مانع پرواز شرکت‌های هواپیمایی خارجی به مقصد بلاروس شود و افزود که با مذاکراتی که انجام شده، ترکیه با منع پرواز شهروندان عراقی به بلاروس موافقت کرده و این تلاش‌های دیپلماتیک با دیگر کشورها هم انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت که 571 عراقی در 8 اردوگاه مرزی شناسایی شده‌اند و افزود که طول نوار مرزی بلاروس و لهستان 680 کیلومتر است و برای همین نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد شهروندان عراقی در این منطقه داد.

او گفت که برخی از شهروندان عراقی حاضر به بازگشت نیستند اما اولین پرواز برای بازگرداندن عراقی‌هایی که در پی بازگشت هستند روز 18 نوامبر انجام خواهد شد.

گزارش های عراقی و عربی نشان می دهد که اکثر عراقی هایی که در این وضعیت گرفتار شده اند شهروندان اقلیم کردستان عراق هستند.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا