سرخط خبرهاسیاسی

وزیر مهاجرت عراق: شهروندان عراقی قربانی منازعه سیاسی بلاروس و اتحادیه اروپا شده‌اند

وزیر مهاجرت عراق در دیدار سفیر اتحادیه اروپا در عراق درباره پرونده شهروندان عراقی سرگردان در مرزهای بلاروس رایزنی کرد.

میدل ایست نیوز: «ایفان فائق جابرو»، وزیر مهاجرت عراق در دیدار «فیلا فاریولا»، سفیر اتحادیه اروپا در عراق درباره پرونده شهروندان عراقی سرگردان در مرزهای بلاروس رایزنی کرد.

در این دیدار که در ساختمان وزارت مهاجرت عراق برگزار شد، دو طرف درباره مناسبات دوجانبه، راهکارهای گسترش آن، مسال شهروندان عراقی سرگردان در چندین کشور اروپایی به ویژه در مرزهای بلاروس و مسائل و مشکلات این افراد  گفت‌‌وگو کردند.

در همین ارتباط، جابرو تاکید کرد: « شهروندان عراقی موجود در مرزهای اروپا قربانی منازعه سیاسی میان اتحادیه اروپا و بلاروس هستند و متحمل شدیدترین رفتارهای به دور از معیارهای انسانی و بین‌المللی می‌شوند

وزیر مهاجرت عراق در ادامه بر لزوم همکاری این وزارتخانه و اتحادیه اروپا برای تعامل انسانی با این پرونده و ایجاد راهکارهای جدی برای همکاری با همه سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد.

وی ادامه داد: دولت عراق همه پروازهای مستقیم به بلاروس برای حفظ سلامت خانواده‌های عراقی که قربانی حرص و طمع قاچاقچیان می‌شوند، متوقف کرده است اما ما با بازگرداندن اجباری همه شهروندان عراقی به کشور مخالفیم.

از سوی دیگر، سفیر اتحادیه اروپا در بغداد ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت عراق و به ویژه وزارت مهاجرت در تعامل با پرونده مهاجرت غیر قانونی به شهرهای اروپایی و اقدامات اتخاذ شده برای بازگرداندن اتباع عراقی سرگردان در مرزهای بلاروس، اظهار داشت ما با بکارگیری خشونت و زور علیه شهروندان عراقی در مرزهای بلاروس مخالف هستیم.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که شمار پناهجویان عراقی در این مرزها که برای بازگشت به عراق ثبت نام کرده اند به 358 تن رسیده است.

قرار است فردا (پنجشنبه) اولین پرواز فوق العاده عراق از مینسک برای بازگرداندن داوطلبانه این پناهندگان پرواز کند.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا