سرخط خبرهاسیاسی

بحران سودان؛ البرهان و حمدوک اعلامیه سیاسی در میانه تظاهرات امضا کردند

عبدالله حمدوک و عبدالفتاح البرهان اعلامیه سیاسی امضا کردند که در آن تاکید شده سند قانون اساسی تنها مرجع اساسی برای تکمیل دوره انتقالی است.

میدل ایست نیوز: «عبدالله حمدوک»، نخست‌وزیر سودان با «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش این کشور اعلامیه سیاسی امضا کردند که در آن تاکید شده سند قانون اساسی تنها مرجع اساسی برای تکمیل دوره انتقالی است.

بر اساس این اعلامیه، شورای حاکمیتی مسئولیت نظارت بر اجرای وظایف دوره انتقالی را برعهده دارد همچنین اعلامیه مذکور بر تضمین انتقال قدرت در موعد مقرر به دولت مدنی و منتخب به علاوه آزادی همه زندانیان سیاسی تصریح دارد.

حمدوک در سخنانی اظهار داشت: ما می‌توانیم با اراده و همکاری مشترک سودان را به مسیر صحیح بازگردانیم و امیدواریم که اعلامیه سیاسیه به رفع التهاب سیاسی داخلی و خارجی و بازیابی روند دموکراتیک کمک کند.

وی اظهار داشت: باید بر سر نحوه حکمرانی سودان توافق شود و باید قدرت را به مردم سودان تحویل داد و امضای این اعلامیه بر اساس جلوگیری از ریخته شدن خون مردم سودان و تمرکز بر سازندگی و عمران است.

از سوی دیگر، البرهان تصریح کرد: ما مدت زمان زیادی با بحران درگیر بودیم و امروز به شکلی واقعی مرحله انتقالی را پایه نهادیم تا روند دموکراتیک تا رسیدن به انتخابات آزاد و سالم تکمیل شود.

در همین رابطه، هزاران شهروند سودانی علیه کودتای نظامیان تظاهرات کرده و با هرگونه چانه‌زنی سیاسی با کودتاگران اعلام مخالفت کردند.

عبدالفتاح برهان روز ۲۵ اکتبر گذشته با کودتا در این کشور قدرت را به دست گرفت و بسیاری از مقام‌های پیشین حکومتی را به زندان انداخت.

کودتای اخیر، دو سال پس از قیام مردمی سودان که باعث برکناری عمر البشیر و دولت اسلامگرای او شد، انتقادهای بین‌المللی را برانگیخت. ایالات متحده آمریکا، متحدانش و سازمان ملل، استفاده بیش از حد از زور علیه معترضان را محکوم کرده‌اند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا