خبر اولسیاسی

چرا بیش از یک و نیم میلیون رأی در انتخابات عراق در معرض ابطال است؟

به علت آنچه «خطا»ی زمان بسته شدن صندوق‌های رأی دانسته می‌شود بیش از یک و نیم میلیون رأی در عراق ابطال می شود که معنای آن تغییر جدی در نتایج انتخابات است.

میدل ایست نیوز: به نظر می‌آید که به علت آنچه «خطا»ی زمان بسته شدن صندوق‌های رأی دانسته می‌شود بیش از یک و نیم میلیون رأی در عراق ابطال شود که معنای آن تغییر جدی در نتایج انتخابات است.

تا اینجای کار، دست‌کم 8 نامزد بازنده انتخابات با ابطال برخی صندوق‌ها به علت زمان بسته شدن صندوق، در استان‌های بابل و بغداد و اقلیم کردستان، به مجلس راه یافته‌اند و به نظر می‌آید که این روند ادامه پیدا کند.

نتایج انتخابات اخیر عراق به طور خاص با نظر مخالف گروه «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» مواجه شده که طی هفته‌های گذشته سقف مطالبات خود را تا ابطال کامل انتخابات بالا برده است.

«حسین عرب»، نماینده سابق و نامزد مستقل انتخابات، تأکید می‌کند که از میان حدود 58 هزار صندوق رأی، 18 درصد یعنی 10 هزار صندوق بعد از ساعت 18 بسته شده است. با در نظر گرفتن این نکته کمیساریا پیش‌تر اعلام کرده بود هر صندوق رأی حداکثر 450 برگه ظرفیت دارد، شمار برگه رأی‌هایی که در معرض ابطال قرار دارد حداقل یک و نیم برگه رأی است.

برای درک اهمیت این موضوع کافی است در نظر داشته باشیم که جریان صدر مجموعاً کم‌تر از 800 هزار رأی به دست آورده که با این تعداد رأی 73 کرسی مجلس را به خود اختصاص داده است.

در این میان، جدا از نامزدهایی که بازنده دانسته شده بودند اما بعدا ورودشان به مجلس اعلام شد، برخی منابع خبر داده‌اند که «خالد العبیدی»، وزیر دفاع اسبق عراق، با کسب 4 هزار رأی و در پی ابطال برخی صندوق‌ها از رقیب اصلی خود در دایره انتخاباتی‌اش، یعنی «عباس حسین صالح»، نماینده فهرست «العقد الوطنی» به ریاست فالح الفیاض پیشی گرفته و به مجلس راه یافته است.

یا در اربیل «کمال آغا» از اتحادیه میهنی کردستان به جای «لیلی اکرم سعید» از حزب دموکرات به مجلس راه یافته است. باز در استان نینوا، یک نامزد اتحادیه میهنی به جای نامزد حزب دموکرات وارد مجلس شده است.

ظهر امروز «هادی العامری» با تأیید این اعداد و ارقام گفت که احکام هیئت قضائی انتخابات درباره ابطال نتایج صندوق‌هایی که بعد از ساعت 18 بسته شده‌اند موجب ابطال آرای 6 هزار صندوق رأی می‌شود.

العامری افزود که حدود 4 هزار صندوق به علت وجود اثر انگشت‌های تکراری ابطال شده و این به معنای ابطال 10 هزار صندوق رأی است که معادل 18 درصد کل صندوق‌های رأی در عراق (55 هزار صندوق) می‌شود.

وی تأکید کرد که این ارقام در کنار برخی تخلف‌های دیگر اعداد بالایی را نشان می‌دهد که می‌تواند تغییرات گسترده و اساسی در نتایج انتخابات ایجاد کند.

این تحولات البته اعتراض برخی نامزدها را که پیش‌تر برنده شمرده می‌شدند در پی داشته است.

«حسین عرب» می‌گوید که مشکل بسته نشدن صندوق در زمان مقرر به کمیساریا مربوط می‌شود و نباید نامزدها را از رأیی که واقعا و بر اساس برگه‌های رأی آورده‌اند محروم کند.

او می‌افزاید که ساعتی که در فیش‌های صندوق‌ها نشان داده می‌شود و در اختیار تشکل‌ها قرار دارد ساعت بسته شدن صندوق نیست بلکه ساعت صدور فرمان چاپ فیش است.

به نظر عرب، این روند نشان می دهد که گروه های سیاسی تصمیم گرفته اند که آرای افراد مستقل را که مجموعا بیش از 40 کرسی به دست آورده اند، تصاحب کنند و مستقل ها هم پشتوانه سیاسی برای جلوگیری از این کار را ندارند.

«سربست مصطفی»، رئیس سابق کمیساریای انتخابات، اما مدعی است که ساعت نشان‌داده شده در این فیش‌ها نه ساعت بسته شدن صندوق است نه ساعت صدور فرمان چاپ، و توضیح می‌دهد: «هر صندوق رأی یک تایمر اتوماتیک دارد که فقط وقتی اتصالش با برق قطع شود از کار می‌افتد و در بسیاری صندوق‌ها، ناظران به محض رسیدن ساعت 18 انتخابات مشغول شمارش آرا شده‌اند و اتصال صندوق‌ها از برق را قطع نکرده‌اند، تا نوبت به شمارش صندوق مربوطه برسد».

او تأکید می‌کند که این مشکل در انتخابات 2018 هم بود اما هیچ کس آن را مطرح نکرد چون اساسا «مشکل» شمرده نمی‌شود.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا