اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

وزیر منابع آبی عراق: ورودی آب از ایران به عراق به صفر رسیده است

«مهدی رشید الحمدانی»، در اظهاراتی تلویزیونی، تأکید کرد که ایران و ترکیه معاهده‌های بین‌المللی درباره آب‌های مشترک را نقض کرده‌اند.

میدل ایست نیوز: وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که حجم آب ورودی از ایران به صفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، «مهدی رشید الحمدانی»، در اظهاراتی تلویزیونی، تأکید کرد که ایران و ترکیه معاهده‌های بین‌المللی درباره آب‌های مشترک را نقض کرده‌اند.

این در حالی است که عراق در کنار دیگر کشورهای منطقه خشکسالی کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و مدت‌هاست که با ایران و ترکیه به عنوان کشورهای مصب بسیاری از رودخانه‌های خود درباره سدسازی‌های گسترده این کشورها مذاکره می‌کند.

الحمدانی افزود که ترکیه همه اطلاعات مربوط به سدها و ذخایر آبی خود را با عراق در میان گذاشته اما ایران آب را به صورت کامل به روی عراق بسته و ضررهای ناشی از خشکسالی را تقسیم نکرده است.

او گفت که وزارت منابع آبی عراق برنامه کاملی برای مدیریت خشکسالی و سیلاب ها دارد که برای اجرای آنها تا سال 2033، حدود 50-70 میلیارد دلار لازم است و منابع مالی لازم برای آن تأمین نشده است.

وزیر منابع آبی عراق همچنین تأکید کرد که استان‌های عراق هم به سهمیه‌های آبی خود پایبند نیستند.

او بر ضرورت قانون‌مند ساختن کشاورزی در عراق و مدیریت منابع آبی تأکید کرد اما افزود که آب شرب مردم کاملا تأمین شده است.

حدود 90 درصد آب‌های عراق از ایران و ترکیه تأمین می‌شود و عراق این کشورها را به نادیده گرفتن حقابه‌اش با سدسازی‌های گسترده و تغییر مسیر رودخانه‌ها و حفر چاه در مسیر رودخانه‌ها متهم می‌کند.

پیش از این وزارت کشاورزی عراق نیز از پاسخ منفی ایران به همه درخواست های مذاکره از جانب عراق خبر داده بود.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا