خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

رئیس سازمان صنایع نظامی عراق: واردات 96 درصدی تجهیزات نیروهای مسلح/ به دنبال احیای صنایع نظامی هستیم

رئیس سازمان صنایع نظامی عراق با بیان اینکه تسلیحات کنونی ارتش عراق امریکایی و روسی است، گفت: عراق اکنون حدود 96 درصد از نیازهای نیروهای نظامی خود را از کشورهای مختلف وارد می کند.

میدل ایست نیوز: «محمد صاحب الدراجی»، رئیس سازمان صنایع نظامی عراق از چندین پروژه در بازه زمانی مختلف برای راه‌اندازی تولید دوباره تجهیزات نظامی با هدف کاهش وابستگی واردات تجهیزات مختلف به ویژه خودروهای نظامی و مهمات جنگی خبر داد.

الدراجی که فوق لیسانس مهندسی مدنی «Civil Engineering» از دانشگاه ساوت بانک لندن است، در گفت‌وگو با العربی الجدید با تاکید بر وجود موانع عامدانه در مسیر احیای این بخش گفت: عراق اکنون حدود 96 درصد از نیازهای نیروهای نظامی خود را از کشورهای مختلف وارد می کند.

الدراجی در ماه ژوئیه گذشته به عنوان نخستین رئیس سازمان صنایع نظامی عراق پس از تصمیم به احیای این بخش انتخاب شد، پس از حمله امریکا به عراق در سال 2003 میلادی، بر اساس دستور«پل بریمیر»، حاکم مدنی امریکا بر عراق این سازمان در سال 2004 میلادی منحل شد؛ سازمانی که بسیاری از تجهیزات آن مورد تاراج قرار گرفته بود و انحلال آن، عراق را به واردکننده همه تجهیزات نظامی بدل کرد.

پارلمان عراق در سال 2019 میلادی به عنوان نخستین گام در ایجاد سازمان صنایع نظامی و تامین نیازهای نیروهای نظامی و امنیتی «قانون سازمان صنایع نظامی» را تصویب کرد.

وی با اشاره به برداشته شدن گام‌هایی مهم در مسیر احیای این سازمان اظهار داشت: طی سه ماهه گذشته توانستیم مجموعه‌ای کارخانه‌های تولید تجهیزات نظامی را که کاملا تعطیل شده بودند را راه‌اندازی کنیم، بخشی از این کارخانه‌ها کامل شده و خط‌های تولید در آن آماده است مثل کارخانه توپ‎ جنگی در عامریه الفلوجه در غرب بغداد بخشی نیز همانند کارخانه‌های بدر، القعقاع و کارخانه‌های تولید خمپاره شاهد پیشرفت بزرگی در مسیر بازگشت به تولید هستند.

الدراجی بدون اشاره به جزئیات از وجود «اراده‌ای» برای مانع‌تراشی در احیای صنایع نظامی خبر داد و گفت: نیروهای مسلح عراقی اکنون حدود 96 درصد از نیازهای خود را از خارج کشور وارد می کنند و سازمان صنایع نظامی تلاش می‌کند تا این وضعیت را تغییر و میزان واردات را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه سازمان صنایع نظامی هنوز نوپاست و من نخستین رئیس رسمی این سازمان هستم، اظهار داشت: ما پروژه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی برای احیای تولید تجهیزات نظامی در عراق تدوین کرده‌ایم.

رئیس سازمان صنایع نظامی گفت: پروژه‌های بلندمدت در نظر دارد تا خودکفایی نسبی در تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز نیروهای امنیتی و ارتش عراق ایجاد کند اما پروژه‌های میان‌مدت به دنبال تحقق نیازهای فناوری راهبردی نیروهای مسلح است.

الدراجی درباره پروژه‌های کوتاه‌مدت اظهار داشت: این پروژه‌ها درخصوص تامین مهمات، تجهیزات مختلف نیروها و خودروهای زره‌پوش است به خصوص که عراق دارای خطوط تولید متوقف شده است و می‌توان با احیای آن، مهمات نیروهای امنیتی را که اکنون روسی و چینی است، تامین کرد، پروژه‌های کوتاه‌مدت 5 ساله است و دو بخش دارد، بخش نخست مربوط به بودجه دولتی و بخش دوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه است.

وی درباره تحرکات اخیر این سازمان و سفر هیات‌هایی از آن به کشورهای مختلف گفت: ین تحرکات شامل کشورهای دوست و تحت عنوان بومی‌سازی صنایه نظامی انجام شد، نقش ما خرید تسلیحات و تجهیزات نیست بلکه ما وظیفه انتقال فناوری از برخی کشورها را داریم و در همین راستا به کشورهای اروپای شرقی و برخی کشورهای منطقه سفر کردیم.

الدراجی اظهار داشت: تسلیحات کنونی ارتش عراق شرقی و غربی یعنی امریکایی و روسی است، ما باید در این باره نوعی توازن ایجاد کنیم تا ورود تسلیحات شرقی و غربی ادامه داشته باشد، باید با کشورهای دوست که نیت صادقانه‌ای در قبال عراق دارند، ارتباط برقرار کرد و از تجربیات آنها در زمینه صنایع نظامی استفاده کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا