اجتماعیسرخط خبرها

وزارت میراث فرهنگی عراق: برای استرداد آثار باستانی قاچاق شده به دادگاه‌های بین‌المللی مراجعه می‌کنیم

مقامات عراقی اعلام کردند در صدد مراجعه به دادگاه‌های بین‌المللی برای اقامه دعوی علیه کشورهایی هستند که در پرونده بازستانی آثار باستانی عراق همکاری نمی‌کنند.

میدل ایست نیوز: مقامات عراقی اعلام کردند در صدد مراجعه به دادگاه‌های بین‌المللی برای اقامه دعوی علیه کشورهایی هستند که در پرونده بازستانی آثار باستانی عراق همکاری نمی‌کنند؛ آثاری که از سال 2003 میلادی به بعد از کشور قاچاق شده است.

«لیث مجید حسین»، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و آثار باستانی عراق تاکید کرد: بغداد در صدد اقامه دعوای قضایی برای بازستاندن آثار باستانی قاچاق شده از عراق بعد از سال 2003 میلادی است و حسن ناظم وزیر فرهنگ در راس هیاتی به چندین کشور سفر کرده و دیدارهای رسمی با همتایان فرانسوی و اماراتی خود درباره پرونده آثار قاچاق شده برگزار کرده است.

مجید حسین تاکید کرد: عراق به تلاش‌های خود برای بازگرداندن آخرین قطعه آثار باستانی قاچاق شده بعد از سال 2003 میلادی ادامه خواهد داد به خصوص پس از آنکه عراق عضو شورای بین‌المللی تقویت بازگرداندن آثار فرهنگی به کشورهای اصلی شده است.

وی اظهار داشت: عراق پیشتر موفق شده است 17 هزار اثر باستانی و لوح گلگمش را اخیرا از امریکا بازگرداند و بخش استرداد آثار باستانی در سازمان میراث فرهنگی در تلاش برای بازگرداندن همه آثار عراقی موجود در خارج از کشور است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و آثار باستانی عراق تاکید کرد امریکا یکی از کشورهایی است که آثار عراقی در آن وجود دارد همچنین کشورهای دیگری هستند که همکاری کرده و سریعا آثار را به ما بازگرداندند اما بعضی کشورها تعلل به خرج می دهند که مستلزم اتخاذ برخی اقدامات قانونی است.

در همین رابطه، یک مسئول عراقی در وزارت گردشگری و میراث فرهنگی در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: مذاکرات عراق با برخی کشورها منجر به حصول تفاهمات نهایی تا بدین لحظه نشده است؛ موضوعی که عراق را ناچار به تصمیم‌گیری در مراجعه به دادگاه‌های بین‌المللی کرده است زیرا این پرونده برای عراق بسیار حائز اهمیت است و تنها پس از استرداد آخرین قطعه، این پرونده بسته خواهد شد.

وی تاکید کرد: برخی اوقات تلاش‌های وزارت میراث فرهنگی با فشارهای برخی احزاب سیاسی دخیل در پرونده قاچاق آثار باستانی و فروش آن مواجه می شود که تلاش دارند در مسیر این پرونده سنگ اندازی کنند.

موزه‌ها و مراکز نگهداری آثار باستانی عراق طی جنگ‌های دو دهه اخیر این کشور (حمله امریکا به عراق و تسلط داعش بر بخش‌هایی از این کشور و عملیات اخراج آنها) شاهد غارت، تخریب، سرقت و بی‌توجهی پررنگی بوده است و تنها از موزه بغداد در سال 2003 میلادی حدود 15 هزار قطعه باستانی به سرقت رفته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا