اقتصادیسرخط خبرها

منطقه آزاد تجاری مشترک میان سوریه و اردن پس از 6 سال بازگشایی شد

منطقه آزاد تجاری مشترک میان سوریه و اردن که از سال 2015 و به دلیل شرایط امنیتی سوریه تعطیل شده بود، مجددا از امروز بازگشایی شد.

میدل ایست نیوز: منطقه آزاد تجاری مشترک میان اردن و سوریه امروز بازگشایی، و فعالیت های تجاری و اقتصادی آن از سرگرفته شد.

«محمد سامر الخلیل»، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و رئیس مجمع عمومی شرکت منطقه آزاد سوریه، و «یوسف الشمالی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت اردن اعلام کردند که از امروز منطقه آزاد تجاری مشترک بین دو کشور مجددا بازگشایی شد.

دو طرف بیانیه مشترکی در این رابطه منتشر کردند که در آن آمده است بازگشایی این منطقه با هدف احیای مبادله تجاری، جذب سرمایه گذاری، فعالسازی بخش خدمات، ایجاد فرصت شغلی و کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی دو کشور انجام شده است.

در ادامه بیانیه نیز اشاره شده است که این اقدام در چارچوب هماهنگی و همکاری بین سوریه و اردن برای بازسازی منطقه آزاد تجاری مشترک بین دو کشور صورت گرفته است.

منطقه آزاد تجاری مشترک بین دو کشور به موجب توافقنامه همکاری اقتصادی و تنظیم مبادله تجاری بین دو کشور تاسیس شده تا یکی از پایه های اقدام اقتصادی مشترک کشورهای عربی باشد.

این منطقه در سال 2015 و به علت شرایط امنیتی سوریه تعطیل شده بود.

منطقه مذکور در فضایی به وسعت 650 هکتار که نیمی از آن متعلق به سوریه و نیم دیگر متعلق به اردن است در منطقه مرزی «جابر ـ نصیب» واقع شده و مدیریت آن بر عهده شرکت دوملیتی منطقه آزاد صنعتی اردن و سوریه است.

منطقه آزاد تجاری بین دو کشور، پل ارتباطی میان بنادر لاذقیه و طرسوس سوریه با بندر عقبه اردن و از آنجا به عراق و کشورهای عربی منطقه است که در سال 2014، شاهد عبور 86 هزار تریلر و 3.5 میلیون تُن کالا به ارزش 1.5 میلیارد دلار بود که 20 میلیون دلار درآمد گمرکی برای اردن ایجاد کرد.

در این منطقه 105 نمایشگاه ماشین و یک کارخانه تولید کاغذ و یک کارخانه آب‌میوه و کارخانه روغن موتور وجود دارد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا