خبر اولسیاسی

نگرانی کردها در عراق از تکرار حملات داعش در مناطق مورد مناقشه

سه حمله عناصر داعش در هفته جاری به نیروهای پیشمرگه در مناطق مورد مناقشه، موجب نگرانی کردها از تکرار این حملات شده است.

میدل ایست نیوز: گروه تروریستی داعش طی روزهای گذشته، چندین بار به مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل حمله کرد و شماری از نیروهای پیشمرگه را به شهادت رساند و مجروح کرد.

وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد تروریست های داعشی به یک مرکز نیروهای پیشمرگه در شهرستان کفری استان دیالی حمله کردند. نیروهای پیشمرگه با این حمله مقابله کردند و یک نیروی پیشمرگه شهید و 3 نفر دیگر زخمی شدند.

این سومین حمله عناصر داعش طی یک هفته به مناطق مورد مناقشه است. پیش از این در روز یکشنبه و شنبه نیز عناصر داعش به نیروهای پیشمرگه در شهر کولجو از توابع شهرستان کفری حمله کرده بودند که آن حملات نیز شماری کشته و زخمی از نیروهای پیشمرگه برجا گذاشت.

در همین رابطه «جبار الیاور»، دبیرکل وزارت امور پیشمرگه گفت داعش از مناطق تحت کنترل ارتش عراق به نیروهای پیشمرگه حمله می کند و پس از حمله به مناطقی که از آن آمده اند، باز می گردند.

وی در ادامه افزود که ارتش عراق تنها مناطقی را که در آن حضور دارد حفاظت می کند و مناطق مورد مناقشه زمانی که تحت کنترل نیروهای پیشمرگه بود، هیچ تروریستی نمی توانست به آن ورود کند.

الیاور تصریح کرد پس از خروج پیشمرگه از این مناطق و کنترل آن توسط ارتش عراق، خلأ بزرگی در برخی مناطق به عرض 40 کیلومتر به وجود آمد که افراد مسلح می توانند برای انتقال سلاح و تجهیزات و حتی آموزش از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد که ارتش عراق توانست کنترل کامل مناطقی را که در آن حضور دارد، به دست بگیرد.

دبیرکل وزارت امور پیشمرگه درباره توافق بغداد و اربیل برای تشکیل تیپ مشترکی از ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه به منظور تامین امنیت مناطق دارای خلأ امنیتی نیز گفت: به دلیل عدم صدور دستور تشکیل آن از سوی دولت فدرال و عدم تامین نیازهای آن از جمله حقوق، بودجه، سلاح و مهمات، تشکیل آن تا ماه نوامبر به تعویق افتاد و در زمان صدور فرمان نیز تیپی از پیشمرگه به وزارت دفاع منتقل شد و در حال حاضر در حال آموزش دیدن هستند.

به گفته وی این نیروها با تیپی از ارتش عراق در ماه جاری ادغام می شوند و دوباره آموزش می بینند و سپس در ماه ژانویه در مناطق که بر سر آن توافق شد، مستقر می شوند.

در همین راستا، یک مسئول دولتی در اقلیم کردستان به العربی الجدید گفت پس از تکرار حملات داعش در مناطق مورد مناقشه، این امر نگران کننده شده است و کشته و مجروح شدن شماری، بر خطر این حملات می افزاید.

و با بیان اینکه این مساله مستلزم هماهنگی حقیقی بین بغداد و اربیل برای کنترل امنیت مناطق مورد مناقشه است، اشاره کرد که گروه تروریستی داعش در مناطق دوردست که کنترل نیروهای امنیتی بر آن ضعیف است، متمرکز است.

این مسئول کرد اظهار داشت که برای تعقیب عناصر باقیمانده داعش، عملیات نظامی دقیقی به خصوص از طریق حملات هوایی نیاز است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا