اقتصادیخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

30 هزار املاک و مستغلات دولتی عراق تحت تصرف احزاب و شخصیت‌های متنفذ است

هیات پاکدستی عراق از وجود بیش از 30 هزار مِلک دولتی خبر داد که احزاب، گروه‌های سیاسی و افراد پس از سال 2003 میلادی بر آن چنگ انداخته اند.

میدل ایست نیوز: هیات پاکدستی عراق که مسئول رسیدگی به پرونده‌های فساد در عراق است از وجود بیش از 30 هزار مِلک دولتی خبر داد که احزاب، گروه‌های سیاسی و افراد پس از سال 2003 میلادی بر آن چنگ انداخته اند.

«کریم الغزی»، مدیر اداره تحقیقات در هیات پاکدستی گفت: موضوع املاک و مستغلات دولتی یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی به شمار می‌رود که این هیات درباره آن تحقیق و بررسی می‌کند و بخش عمده فعالیت خود را بدان اختصاص داده است به طوری که هیاتی برای احصاء املاک دولتی و مستغلات مورد استفاده از سوی مسئولان رسمی و یا احزاب و افراد تشکیل داده است.

الغزی افزود: شمار کلی املاکی که در بغداد و استان‌ها به جز اقلیم کردستان مورد دست‌اندازی قرار گرفته به 31378 ملک می‌رسد و استان نینوا در این باره در رتبه نخست جای دارد به طوری که8585 ملک در این استان مورد دست‌اندازی قرار گرفته است و پس از آن بصره با 6194 و کرکوک با 3653 مورد در رتبه دوم و سوم قرار دارد.

وی درباره اقدامات هیات پاکدستی برای استرداد این املاک گفت: این هیات با دستور مستقیم قاضی علا جواد الساعدی رئیس هیات به این پرونده اهتمام ویژه دارد و برنامه‌ای تدوین کرده است که شامل شماره املاک، آدرس و گروه‌های دست‌اندازی‌کننده و ارزش تقریبی املاک و اقدامات لازم است و این سند در میان ادارات و دفاتر تحقیقات هیات پاکدستی در بغداد و استان‌ها توزیع شده تا آن را پر کرده و به اداره تحقیقات بفرستند.

برخی گروه‌های سیاسی متنفذ پس از اشغال عراق در سال 2003 بر ساختمان‌ها و پایگاه‌های دولتی تسلط پیدا کردند که بعضی در مناطق مرفه‌نشین نظیر الجادریه، العرصات، الحارثیه، المنصور، زیونه، خیابان فلسطین در بغداد و دیگر استان‌ها قرار دارد، ارزش این املاک صدها میلیون دلار برآورد می شود.

علیرغم اظهارنظرهای دولت و پارلمان‌های مختلف درباره اقدامات ضروری برای مبارزه با فساد اما عملا املاک مورد تصرف احزاب متنفذ تاکنون آزاد نشده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا